Lyssna

Studiebesök 2017

Här kan du läsa om våra valbara studiebesök som vi kommer att ha under Biblioteksdagarna i Växjö.

Tisdag 9 Maj (tjuvstart)
15.30 – 17.00

S1 Det Fria ordets hus i Växjö

Välkommen på studiebesök i Det fria ordets hus, som arbetar med frågor om yttrandefrihet och det litterära arvet. Härifrån sköts också arbetet med Växjö som fristad och med fristadsförfattare. Vi får en rundtur i det fina huset och får lära oss mer om deras verksamhet och samarbeten.

S2 Skolbibliotek Växjö

Maria Björn
berättar om sitt ”raison d’être” som skolbibliotekarie och ger en inblick i hur skolbibliotekarien kan göra skillnad – för skolan, för undervisningen, för individen – på olika plan och ur olika aspekter. Under seminariet beskriver Maria hur biblioteksrummet kan påverka lärmiljön och ger exempel på hur elevsamverkan har lett fram till trivsammare och förbättrad pedagogisk miljö på Bäckaslövskolans bibliotek.

Onsdag 10 Maj

S3 Det fria ordets hus i Växjö

S4 Tallgårdens minibibliotek

Hela världen på 25 kvadrat! Välkommen till ett besök på det lilla biblioteket som vill nå ut till ovana biblioteksanvändare i en mångkulturell stadsdel. Under besöket får vi veta mer om bakgrunden till biblioteket, hur de byggt upp verksamheten och deras framtidsplaner.

S5 Universitetsbiblioteket

Följ med på en visning av Linnéuniversitetets bibliotek i Växjö. Bibliotekets lärandemiljöer står inför en omfattande omvandling. Medarbetare på biblioteket delar med sig av skisser och planer utvecklade i dialog med studenter och inredningsarkitekter.

S6 Frukost med föreningsstyrelsen

Träffa och ställ frågor till föreningens styrelse.

S7 Frukost med B & I-studenter och Joacim Hansson

Träffa kommande generations biblioteksmedarbetare.