Moa-Lina Olbers Croall tilldelas Carl von Linné-plaketten för bästa fackbok för barn eller ungdomar. Hen får priset för boken I mitt namn: en bok om att vara trans.

Juryns motivering:
”Genom intervjuer, tips och fakta får läsaren både gripande och nyanserade skildringar av transpersoners verklighet. Moa-Lina låter många olika transpersonligheter få komma till tals. Hen lotsar läsaren genom könsidentitetsfunderingar, reflekterar kring bemötande, förklarar begrepp och ger oss läsare svar på frågor som inte alltid vågas ställas offentligt. Boken är en angelägen, livsviktig, mångfacetterad och informativ bok om att vara trans idag. Den berör, stärker och bör läsas av många unga, personal inom vård och skola, anhöriga och samhället i stort. En bok som gör skillnad och öppnar mot en värld som är okänd för många.”

Moa-Lina Olbers Croall, född 1982, är en svensk författare och musiker. Moa-Lina har skrivit flera böcker för barn och ungdomar, varav I mitt namn som utkom 2016 är den senaste.

Grattis! Hur känns det att få det här priset, från en jury av bibliotekarier?
– Det är helt fantastiskt verkligen, för biblioteken är tillgängliga för alla, oavsett ekonomiska förutsättningar och är en demokratisk mötesplats. Det känns verkligen superkul att bibliotekarierna stödjer och uppmärksammar den här boken. Jag tycker ju själv att den fyller ett tomrum och att den behövdes för att öka kunskapen. Det är också väldigt roligt för dem som är med i boken, som varit så modiga och fina. Inget hade blivit av utan dem.

Vilka reaktioner har du fått på boken?
– Jag har fått väldigt mycket positiva reaktioner från både biblioteks- och vårdpersonal, som tycker att det är bra med en så enkel bok om ett ämne som de behöver ha koll på men som har varit svårt att läsa om. Men också från många ungdomar som säger att boken speglar deras egna tankar och känslor, vilket såklart betyder väldigt mycket för mig.

Jury:

Karin Blomquist, juryns ordförande, bibliotekarie Gotland
Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping
Robin Linander, Sundbybergs bibliotek
Anna Hällgren, länskonsulent Länsbiblioteket Västernorrland
Ann-Sofie Falck, bibliotekarie Myndigheten för tillgängliga medier

Carl von Linné-plaketten instiftades 1998 och utdelas årligen med en prissumma på 25 000 kronor till den eller de personer som framställt föregående års bästa fackbok för barn eller ungdomar.

Prisceremonin hålls i Rotundan på Stockholms stadsbibliotek torsdag 16 november klockan 17–18, och är öppen för alla.

Foto: BrorBror