Spelhobbyförbundet Sverok har i år lanserat november som ”Fantastikens månad”, med en kampanj riktad till bibliotek runt om i landet. Bland kampanjmaterialet som skickats ut till de deltagande biblioteken finns aktivitetstips och -material, till exempel guider i hur man tillverkar en Hogwarts-slips eller en fjäderpenna, och hur man packar ryggsäcken för att överleva en zombie-attack.

Under månaden arrangerar biblioteken olika aktiviteter med teman som fantasy, science fiction och superhjältar. I centrum för kampanjen finns en novelltävling för barn och unga, där de noveller som går vidare samlas i en bok som trycks upp och skickas ut till bibliotek och författare.

Sanna Hedlund på Sverok är projektledare för kampanjen.
– Det är första gången vi gör detta på nationell nivå. För några år sedan drev jag något liknande här i Västerbotten, och vi hoppas att vi nu kan göra detta till en årlig aktivitet. Det finns ett jättestort intresse från biblioteken, och vi har nu drygt 170 bibliotek som är med på olika sätt. Många av dem anordnar skrivarworkshops eller andra arrangemang under månaden, men man kan också engagera sig genom att helt enkelt tipsa om novelltävlingen och sätta upp våra affischer.

Novelltävlingen riktar sig till barn och unga mellan 6 och 19 år, och pågår fram till 30 november då bidragen måste vara inskickade. Novellerna ska innehålla ett av följande tre scenarier: något ​landar ​på ​en ​främmande ​planet, någon ​bestämmer ​sig ​för ​att ​ge ​sig ​ut ​på ​äventyr, eller ​ett ​magiskt ​föremål ​är ​borttappat.
– Fantasy är en genre som barn och unga idag är väldigt intresserade av. Jag tror att modern sci-fi som Hunger games och Divergent har lockat många fler, till skillnad från mer traditionell sci-fi. Det är också ständigt aktuellt, med till exempel de nya Star Wars-filmerna. Det finns ett stort intresse för att mötas fysiskt med andra som har samma intresse, och det gäller bara att hitta rätt medium för det. Vi arrangerade en Pokémon-dag i Umeå i somras där det kom över 400 personer, och jag har hört om flera sådana enormt välbesökta evenemang.

Sanna Hedlund tror att intresset för läsning kan uppstå genom ett specialintresse som lajv eller cosplay, eller att man upptäcker att det man ser i fantasyfilmer faktiskt grundar sig i böcker.
– Hos dem som lajvar fantasy finns det ofta ett stort läsintresse i grunden. Att genomföra ett lajv är ju att utforska de litterära världarna, bara på ett annat sätt.

All information om Fantastikens månad, novelltävlingen och kampanjmaterial finns här, fritt att använda:
Fantastikens månad på Sveroks webbplats (nytt fönster)