Elisabet Reslegård, ordförande i Läsrörelsen som driver det läsfrämjande samarbetet Läslov tillsammans med ett växande nätverk av organisationer, föreningar och företag, däribland Svensk biblioteksförening.

Hur ser engagemanget ut kring Läslov på biblioteken runtom i landet i år?
– Biblioteken var väldigt engagerade förra året, och nu har vi precis gått ut med en uppmaning till de närmare 100 kontaktpersoner som finns i nätverket Läslov att skicka in vad de gör. Redan nu vet vi att till exempel biblioteken i Norrbotten genomför projektet Din bok kommer, där barn får böcker hemskickade via Polarbibblo.se

Läslov är inne på tredje året – vad är det främsta ni har uppnått hittills?
– I det moderna Sverige har språket och läsningen en allt större betydelse.  Vi i nätverket menar att ett läslov ska bygga på frivillighet, lusten till läsningen, berättandet och skrivandet. I alla dess former och på många olika platser. För alla som går i skolan, från 6-åringarna till de nästan vuxna. Vi introducerade Läslov under Bok & Biblioteksmässan 2015, då målet var att ersätta höstlovet vecka 44 med läslovet, något som statsminister Stefan Löfven anslöt sig till i sitt sommartal i augusti 2016. Initiativet har fått väldigt mycket uppmärksamhet och vi ser nu Läslov som etablerat.

Vad kommer du själv att göra under ditt Läslov?
Jag kommer att tala på Skolforum under rubriken Ge dina barn ett språk som är Läsrörelsens motto sedan starten på Bok & Bibliotek år 2000. Jag kommer också tillsammans med Johan Unenge, som liksom jag är talesperson för Läslov, att berätta om e-boken Tankar om vår tid – av 100 unga där vi inbjuder alla mellan 13 och 19 år att vara med och skapa den bok som lanseras i Almedalen valåret 2018. Det gör vi under Läslovsfestivalen på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. En bok jag tänker läsa är Markus Zusaks Boktjuven. Det är den bok jag har sparat till sist av de tio böcker som ingår i Läsrörelsens projekt Berättelser som förändrar i 200 högstadie- och gymnasieskolor. Ett projekt där svensklärare och skolbibliotekarier är kontaktpersoner.

Läs mer om Läslov och tipsa om era aktiviteter (nytt fönster)