Regeringen har beslutat att Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, flyttas till Malmö år 2020. Myndigheten är ett stort stöd för bibliotekens arbete för att nå personer med läsnedsättning med läsning i den form som passar dem.

– Svensk biblioteksförening förutsätter att regeringen gör en konsekvensanalys för att säkerställa kompetensförsörjningen inom myndigheten. Ett välfungerande MTM är ryggraden i den svenska modell där tillgängliga medier sprids via de lokala biblioteken, i så väl kommuner som på universitet och högskolor. Biblioteken måste kunna förlita sig på en kvalitativ produktion av tillgängliga medier och på MTM som kunskapscentrum för de frågor som rör dessa. Om en flytt av MTM skulle medföra ett alltför stort kompetenstapp anser vi att regeringen bör ändra sitt beslut, säger Karin Linder, generalsekreterare Svensk biblioteksförening.