Information angående coronaviruset

Vi följer noga myndigheternas uppdateringar och direktiv kring resor, sammankomster och annat som är relevant för föreningen. I de fall vår planerade verksamhet påverkas informerar vi om detta via vår webbplats och övriga kanaler.

Majoriteten av de planerade träffarna i våra expertnätverk och regionföreningar är inställda/framskjutna eller genomförs digitalt. Se kalender
Om du har frågor kring något av våra planerade evenemang, kontakta info@svbib.se

Biblioteksdagarna

Biblioteksdagarna 2020 ställdes in och ersattes av en digital konferens. Inte heller våren 2021 kommer Biblioteksdagarna ske i fysisk form. Beslut fattades av styrelsen i september, och kansliet arbetar nu med att ta fram förslag på alternativ till de fysiska Biblioteksdagarna, där ett digitalt evenemang är en möjlighet. Så snart detta arbete är klart kommer mer information.
Läs mer: Biblioteksdagarna 2021: ingen fysisk konferens

Rese- och IFLA-stipendier indragna

Vårens resestipendier drogs tillbaka. Och i augusti togs beslut att vi under hösten inte utlyser några resestipendier. Välkommen att söka igen till våren 2021, då stipendierna kommer att utlysas som vanligt, förutsatt att situationen kring pandemin tillåter det. Information om vårens resestipendier kommer senast i februari 2021.

IFLA-stipendiaterna som vi utsåg i februari betalar tillbaka sina stipendier till föreningen. De som gjort utlägg som inte går att få återbetalda betalar tillbaka resterande summa till oss.
Mer information om återbetalning och stipendier finns att läsa här:
Information om föreningens stipendier med anledning av covid-19

Biblioteksrelaterad information kring coronakrisen

Kungliga biblioteket har på sin webbplats skapat en plattform för bibliotekspersonal. Där hittar du digitala resurser, en nationell överblick och en internationell utblick.
Biblioteken under corona på kb.se (nytt fönster)

För information kring arbetsmiljö och liknande, se frågor och svar hos DIK (nytt fönster)

Myndigheternas information om coronaviruset

Aktuell och bekräftad information om coronaviruset på krisinformation.se (nytt fönster)

Senast uppdaterad 12 oktober 2020

Nyheter relaterade till coronaviruset

Coronaviruset Folkbibliotek Politik
”Inkludera biblioteken i den samhällsviktiga verksamheten”

Föreningen uppmanar i en skrivelse till MSB att inkludera folkbiblioteken i den samhällsviktiga verksamhet som ligger till grund för myndighetens kommande behovsanalys.

29 september, 2020

Coronaviruset Folkbibliotek
Social ojämlikhet ökar under coronapandemin

Danska forskare har undersökt hur nedstängningen av samhället påverkade barnfamiljers läsning och användning av bibliotekens tjänster och utbud.

9 september, 2020

Inga resestipendier i höst

Under hösten 2020 kommer Svensk biblioteksförening inte att dela ut några resestipendier.

24 augusti, 2020

Coronaviruset
Stängda bibliotek under coronakrisen ett undantag i Sverige

Bara ett fåtal folkbibliotek i Sverige håller helt stängt under coronakrisen. Svensk biblioteksförenings generalsekreterare Karin Linder uttalar sig i Sveriges Radios Kulturnytt.

5 maj, 2020

Coronaviruset
Vad sker i skolbiblioteken nu?

Nytt blogginlägg från Nationella skolbiblioteksgruppen, om skolbibliotekens insatser under coronakrisen.

9 april, 2020

IFLA WLIC i Dublin 2020 inställt

Idag torsdagen den 9 april klockan 12.00 meddelande IFLA att årets World Library and Information Congress 2020 i Dublin 15-21 augusti ställs in.

9 april, 2020