Lyssna
26 Sep

Bokmässan

Till nästa års Bokmässa kommer Svensk biblioteksförening att samarbeta med bland annat Bokmässan, Västra Götalandsregion och Lärarförbundet om MIK.

Under temanamnet Med(ie)vetenhet blir medie- och informationskunnighet ett tema på 2019 års Bokmässa. Frågor kring medie- och informationskunnighet och källkritik (MIK) är något som föreningen jobbar aktivt med. Målet är att nå många nyckelpersoner för att öka just medie- och informationskunnigheten samt att bibliotekarier och lärare ska få en ökad kunskap och värdefulla verktyg i sitt dagliga arbete berättar Bokmässan i ett pressmeddelande.

Nästa års Bokmässa kommer att äga rum mellan 26–29 september i Göteborg.

Tre teman på Bokmässan 2019

Sydkorea – Sydkorea är hedersgäst och temaland på Bokmässan 2019. Landets litteratur, utgivning och kultur kommer att presenteras genom flera av Sydkoreas främsta författare. Dessutom firar Sydkorea och Sverige 60 år av diplomatiska relationer nästa år. Samarbetspartners kring satsningen är det koreanska kulturdepartementet, Korean Publishers Association, the Writers Association of Korea och Literature Translation Institute of Korea.

Jämställdhet – 1919 röstade Sveriges riksdag igenom allmän och lika rösträtt. Bokmässans temasatsning på jämställdhet tar sitt avstamp i hundraårsjubileet och blickar sedan framåt. En rad internationella författare, journalister och forskare, men också musiker och entreprenörer, kommer att bjudas in till Bokmässan 2019. Redan nu är det klart att den syriska författaren Samar Yazbek gästar Bokmässan..

Med(ie)vetenhet – Under temanamnet Med(ie)vetenhet blir medie- och informationskunnighet (MIK) ett tema på 2019 års Bokmässa. Det är under just det här temat som föreningen kommer att samarbeta tillsammans med Bokmässan. Det sker även i samarbete med Västra Götalandsregionen och Svenska Unescorådet som parallellt med Bokmässan 2019 är värdar för Unesco-konferensen Global Media and Information Literacy Week. Ytterligare partners är Lärarförbundet och UR.

Svensk biblioteksförening

Maila mig