Datum för evenemanget: 24 sep, 2020

Bokmässan

Bokmässan arrangeras 24–27 september i Göteborg.

Bokmässans tre teman: Sydafrika, Digital kultur och LÄS! LÄS! LÄS!

Planeringen inför Svensk biblioteksförenings monter och aktiviteter på Bokmässan 2020 är igång och den här sidan kommer att uppdateras när schemat blivit spikat.

Föreningen ingår inte som partner i något tema i år, men anknyter ändå i monter och seminarium till lästemat. En huvudpartner för Bokmässan i år är Läsrörelsen, som startade på mässan för 20 år sedan och i år vill göra en extra satsning. Planen är att vi ska samarbeta med Läsrörelsen på olika sätt.

Medlemsrabatt på bokmässan 2020

Här kan du som medlem i Svensk biblioteksförening erhålla 20 procent rabatt på köp av alla seminariekort, inklusive skolspårs-kort. Entrébiljetter köps för ordinarie pris.

Rabattkod: SVB2020

Medlemsrabatt Bokmässan 2020

För frågor angående köp av kort och biljetter, kontakta mässan på bokmassan@meetx.se

Om Bokmässan 2020

Ny monter på ny plats

Vi kommer att flytta vår monter till andra sidan Biblioteksscenen, så att vi står närmare Forskartorget och i närheten av Läsrörelsen. Montern kommer att vara lite mindre än förra årets, men kommer vara lätt att upptäcka. I montern kan medlemmar träffa både oss från kansliet och representanter från styrelsen. Det kommer även att bli mingel, där vi särskilt firar det nya Biblioteksbladet som kommer i nytt spännande format till mässan.

Seminarium och föreläsare

Vi har just skickat in önskemål om ett seminarium (i samarrangemang med Nationella Skolbiblioteksgruppen) med rubriken: Skolbibliotekarien – elevens guide i bokskogen. Med hjälp av en skolbibliotekarie kan eleven hitta fram till böcker på olika språk, i olika format och med olika språklig svårighetsgrad, och förstås med en berättelse som tilltalar just den enskilde eleven. En svår fråga i sammanhanget är lättläst. Det är där vår föreläsare professor Åsa Wengelin från Göteborgs universitet kommer att bidra med sin forskning och sina reflektioner.

Föreningen på plats

Svensk biblioteksförening kommer att finnas representerad under fackdagarna: torsdag och fredag den 24 – 25 september.

Årets skolbibliotek och möjlig hemlig prisutdelare

På seminariet kommer vi också att dela ut priset Årets skolbibliotek 2020 och pristagarna kommer att få berätta hur de arbetar med läsning och läsfrämjande. Vi har tidigare år haft glädjen att hälsa ministrar välkomna som prisutdelare och det hoppas vi på även i år, mer än så kan vi inte berätta i dagsläget. Mer information tillkommer under året.

Svensk biblioteksförening

Maila mig