Lyssna
26 sep

Bokmässan

Bokmässan kommer att äga rum 26–29 september i Göteborg.

Inför årets bokmässa kommer Svensk biblioteksförening att samarbeta med bokmässan.

Under temanamnet Med(ie)vetenhet blir medie- och informationskunnighet ett tema på årets Bokmässa. Frågor kring medie- och informationskunnighet och källkritik (MIK) är något som föreningen jobbar aktivt med. Målet är att nå många nyckelpersoner för att öka just medie- och informationskunnigheten samt att bibliotekarier och lärare ska få en ökad kunskap och värdefulla verktyg i sitt dagliga arbete berättar Bokmässan i ett pressmeddelande.

Medlemsrabatt på bokmässan 2019

Som medlem i Svensk biblioteksförening erbjuds du ett rabatterat pris på biljetter till mässan. Nytt för i år är Guldkortet, det tidigare 4-dagars seminariekortet. Du som medlem får 20% rabatt på antingen  entrébiljett för torsdag/fredag eller på Guldkortet (där även entré ingår).

Detta gäller både enskilda och institutionella medlemmar. Ange koden ” BIBLIO19” när du bokar via länken nedan.

För frågor angående köp av kort och biljetter, kontakta mässan på bokmassan@meetx.se

Medlemsrabatt bokmässan 2019

Tre teman på Bokmässan 2019

Sydkorea – Sydkorea är hedersgäst och temaland på Bokmässan 2019. Landets litteratur, utgivning och kultur kommer att presenteras genom flera av Sydkoreas främsta författare. Dessutom firar Sydkorea och Sverige 60 år av diplomatiska relationer nästa år. Samarbetspartners kring satsningen är det koreanska kulturdepartementet, Korean Publishers Association, the Writers Association of Korea och Literature Translation Institute of Korea.

Jämställdhet – 1919 röstade Sveriges riksdag igenom allmän och lika rösträtt. Bokmässans temasatsning på jämställdhet tar sitt avstamp i hundraårsjubileet och blickar sedan framåt. En rad internationella författare, journalister och forskare, men också musiker och entreprenörer, kommer att bjudas in till Bokmässan 2019. Redan nu är det klart att den syriska författaren Samar Yazbek gästar Bokmässan..

Med(ie)vetenhet – Under temanamnet Med(ie)vetenhet blir medie- och informationskunnighet (MIK) ett tema på årets Bokmässa. Det är under just det här temat som föreningen kommer att samarbeta tillsammans med Bokmässan. Det sker även i samarbete med Västra Götalandsregionen och Svenska Unescorådet som parallellt med Bokmässan 2019 är värdar för Unesco-konferensen Global Media and Information Literacy Week. Ytterligare partners är Lärarförbundet och UR.

Våra seminarier på Bokmässan 2019

Seminariet: Prisat vare skolbiblioteket!
Torsdag 26 september kl 17:00

Så samverkar skolbibliotekarier och lärare framgångsrikt för elevers ökade medie- och informationskunnighet. Prisutdelning till Årets skolbibliotek. Prisutdelare: energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.

Skrivningarna om digital kompetens har förtydligats och förstärkts i läroplanerna. Nationella biblioteksstrategins forskningsöversikt ”Skolbibliotekens roll för elevers lärande” visar att det är tydligt att bibliotekarier bidrar till elevers lärande med informationsvetenskaplig kunskap. Men hur får man samverkan att fungera i praktiken för elevens bästa? Exempel från Stockholms stad och från Årets skolbibliotek 2019

Medverkande: Linda Spolén, bibliotekarie vid Lärande med digitala verktyg, Medioteket Stockholms stad. Seminariet avslutas med utdelning av priset till Årets skolbibliotek 2019 som berättar hur de arbetar för ökad MIK. Prisutdelare är energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.

Seminariet: En svensk tiger?
Fredag 27 september kl 10:00

I stunder av stress är vi mer mottagliga för desinformation och påverkan än vanligt. Hur rustar vi oss för att under svåra och trängda förhållanden hålla huvudet kallt och använda förmågor som källkritik och källtillit. De svenska biblioteken har en viktig roll i det psykologiska försvaret genom att garantera multipla källor och rusta var och en med medie- och informationskunnighet.

Medverkande: Professor Olof Sundin, Lunds universitet, inleder med en fördjupning i ämnet. Journalisten Willy Silberstein leder sedan ett samtal med försvarspolitiker och Svensk biblioteksförenings generalsekreterare Karin Linder. Även Beatrice Ask (M), ordförande i försvarsutskottet, Niklas Karlsson (S), vice ordförande i försvarsutskottet, Elisabeth Falkhaven (MP), ledamot försvarsutskottet kommer att medverka.

Våra workshoppar på Bokmässan 2019

Vi kommer att ha fyra stycken workshoppar under fredag 27 september. Samtliga tillsammans med Linda spolén som är skolbibliotekskonsulent på Medioteket. Workshopparna kommer att äga rum i Temaområdet MIK som ligger granne med föreningens monter.

Omvänd bildsökning

På denna workshop arbetar vi med att söka efter bilders ursprung. Du får lära dig att arbeta med reversibla sökmotorer för bilder för att ta reda på var bilden varit publicerad tidigare och var den är publicerad just nu.

Fiskequiz

Genom att förstå hur en URL (webbadress) är uppbyggd kan du också bli bättre på källkritik och att se om en sida försöker fiska information såsom lösenord och kortnummer från dig. På denna workshop går vi igenom hur en URL är sammansatt och du får också testa dina kunskaper i en fiskequiz.

Egen löpsedel

Du kan med väldigt enkla medel skapa dig en egen sensationell löpsedel. På denna workshop får du veta hur och testa att göra din egen.

Bad News

Bad News-game är ett webbaserat spel där du tar rollen som spridare av fejknyheter. Uppgiften är att få så många följare som möjligt medan du bygger upp en falsk trovärdighet åt din nyhetssida. Du förlorar om du sprider uppenbara lögner eller sviker dina följare.

Svensk biblioteksförening

Maila mig