26 sep, 2019

Bokmässan

Bokmässan kommer att äga rum 26–29 september i Göteborg.

Inför årets bokmässa kommer Svensk biblioteksförening att samarbeta med bokmässan.

Under temanamnet Med(ie)vetenhet blir medie- och informationskunnighet ett tema på årets Bokmässa. Frågor kring medie- och informationskunnighet och källkritik (MIK) är något som föreningen jobbar aktivt med. Målet är att nå många nyckelpersoner för att öka just medie- och informationskunnigheten samt att bibliotekarier och lärare ska få en ökad kunskap och värdefulla verktyg i sitt dagliga arbete berättar Bokmässan i ett pressmeddelande.

Medlemsrabatt på bokmässan 2019

Som medlem i Svensk biblioteksförening erbjuds du ett rabatterat pris på biljetter till mässan. Nytt för i år är Guldkortet, det tidigare 4-dagars seminariekortet. Du som medlem får 20% rabatt på antingen  entrébiljett för torsdag/fredag eller på Guldkortet (där även entré ingår).

Detta gäller både enskilda och institutionella medlemmar. Ange koden ” BIBLIO19” när du bokar via länken nedan.

För frågor angående köp av kort och biljetter, kontakta mässan på bokmassan@meetx.se

Medlemsrabatt bokmässan 2019

Rapporten ”MIK och biblioteken – en lägesrapport”

I vår monter D01:09 kan du hämta vår nya rapport ”MIK och biblioteken – en lägesrapport”. I rapporten presenteras genom tre exempel från Karlstad, Sundsvall och Stockholm hur bibliotekarier inom olika typer av bibliotek stärker MIK hos sina användare. Tankar kring biblioteken och MIK ges också av två kunniga praktiker inom området.

I rapporten intervjuas även fem forskare om forskningsläget idag. Rapportförfattare är journalisten Ingela Hofsten. Rapporten presenteras vid ett samtal mellan Karin Martinsson från Svensk biblioteksförening och Ingela Hofsten på torsdagen kl 11:20 på MIK-ytan, Läktaren.

Svensk biblioteksförening

Maila mig