Lyssna
27 Sep

Bokmässan

Bokmässan i Göteborg arrangeras i år 27–30 september, och föreningen finns på plats i monter D01:09 under mässans två första dagar.

I år erbjuder vi gott om sittplatser i föreningens monter och hoppas att så många som möjligt av våra medlemmar ser montern som en mötesplats och passar på att ge input till vårt arbete med föreningens struktur. Kom och prata med oss på kansliet och med styrelseledamöter om detta och annat du tycker är viktigt för att föreningen ska fortsätta vara relevant för dig och för sektorn. I montern hittar du också information om alla våra expertnätverk och såklart våra muggar och tygkassar! Vi ses där!

Workshop om föreningens vision

På årsmötet 2017 beslutades att Svensk biblioteksförening ska ta fram en vision för hela det svenska biblioteksväsendet. Det färdiga förslaget kommer att läggas fram för årsmötet i Helsingborg 2019. Nu vill vi ha din input, och under Bokmässan anordnar vi därför en workshop för att ta fram konkreta ståndpunkter till den färdiga visionen.

Datum och tid: Torsdag 27 september kl. 09.30–11.30. Vi avslutar med en lunchwrap.
Plats: Bokmässan, lokal R9
Det är först till kvarn som gäller då det finns ett begränsat antal platser!

Till anmälan

Mingel i vår monter

Torsdag 27 september kl 18.00 bjuder vi in till montermingel där vi bjuder på dryck och snacks.
Anmäl dig till minglet via vårt anmälningsformulär senast 24 september.

Datum: Torsdag 27 september
Tid: 18.00
Plats: monter D 01:09

Till anmälan

Träffa vår styrelse

Vår nya ordförande Johanna Hansson och flera andra ledamöter från styrelsen kommer att finnas i montern för att träffa er medlemmar. Passa på att lära känna dem och dela med dig av dina tankar kring föreningen.
Johanna finns på plats i montern följande tider:
torsdag 27 september kl 12.30–13.30
fredag 28 september kl 13.30–15.00

Vid dessa tider finns någon/några styrelseledamöter på plats:
torsdag 27 september kl 14.00–16.00
fredag 28 september 10.00–12.00

Lämna input till föreningsstrukturen

Under Bokmässan vill vi gärna höra dina tankar kring föreningsstrukturen som vi arbetar med. Kom till vår monter och berätta för oss vad som är viktigt för dig i ditt medlemsskap och i föreningens organisation. Det kommer också att finnas möjlighet att lämna skriftlig input.

Medlemsrabatt på seminariekort

Som medlem i Svensk biblioteksförening får du rabatt på 4-dagars seminariekort på Bokmässan. Detta gäller både enskilda och institutionella medlemmar.

Ange koden ”Svensk biblioteksförening” när du bokar via länken nedan. Koden fylls i på sidan 2 i formuläret.

Boka rabatterat seminariekort (nytt fönster)

Årets teman på Bokmässan

Tema: Bild – mässan samarbetar bland annat med Läsrörelsen, som inleder sin kampanj Bildberättande och konsten att läsa bilder på mässan.
Mediefrågor – Mediedagarna i Göteborg, Meg, är nu en helintegrerad del av Bokmässan och mediefrågor blir eget spår i seminarieprogrammet.
Tema: Respekt – mässan lyfter ämnen som rasism, populism, metoo och hbtq-frågor. Huvudsaklig samarbetspartner är Forum för levande historia.

Bokmässans biblioteksinriktade program (nytt fönster)

Bilder från Bokmässan och Meg 2017. Foto: Frida Anderberg

Jenny Poncin

Utvecklingssekreterare och verksamhetsstrateg

Arbetar med folkbibliotek, regionbibliotek, sjukhusbibliotek, fängelsebibliotek, digital delaktighet, ansvarig för Biblioteksdagarna, regionföreningarna och Greta Renborg-juryn samt Bengt Hjelmqvist-juryn.

Maila mig

Svensk biblioteksförening