Datum för evenemanget: 22 sep, 2022

Våra seminarier

Svensk biblioteksförenings seminarier under Bokmässan 2021

Under Bokmässan 2021 arrangerar föreningen två seminarier. Under seminariet ”Stärkt språkutveckling med stärkta skolbibliotek” samarbetar vi med Nationella Skolbiblioteksgruppen och kommer att dela ut priset för Årets skolbibliotek 2021. Vi kommer även att presentera Svensk biblioteksförenings nya rapport ”Läsning på gång! Aktuellt om läsning i forskning och bibliotekspraktik”. Läsambassadören Bagir Kwiek kommer att tala om vikten av tillgång till litteratur för språkutveckling. Läs mer om våra seminarier här nedan.

Läsning på gång!

Vad säger läsforskningen om olika typer av texter och vad de ger sina läsare? Hur fungerar det läsfrämjande arbetet på folk- och skolbibliotek? Vilken är regionbibliotekens roll?
Med utgångspunkt i Svensk biblioteksförenings nya rapport ”Läsning på gång! Aktuellt om läsning i forskning och bibliotekspraktik” leder frilansjournalisten Ingela Hofsten (som skrivit rapporten) ett samtal med Jenny Lindberg, universitetslektor på Högskolan i Borås, Liselott Drejstam, skolbibliotekarie på Arenaskolan i Linköping, och Maria Ehde Andersson, utvecklare på Regionbibliotek Halland.
Under seminariet delas priset Årets skolbibliotek ut.

Stärkt språkutveckling med stärkta skolbibliotek

Läsambassadören Bagir Kwiek talar om vikten av tillgång till litteratur för språkutveckling. Utbildningsminister Anna Ekström delar under seminariet ut priset Årets skolbibliotek till Vallastadens skola i Linköping. Ida Ross, skolbibliotekarie på Vallastadens skola, berättar om sitt läs- och språkutvecklande arbete. Seminariet leds av Jenny Nilsson, utredare, Svensk biblioteksförening och sammankallande i Nationella Skolbiblioteksgruppen.