Prisutdelning av Sveriges biblioteks utmärkelser 2021

I slutet av oktober hölls prisceremonin för årets vinnare av Sveriges biblioteks utmärkelser 2021. Vi filmade evenemanget, och du kan nu se den något nedklippta versionen på den här sidan. Ceremonin leds av kulturjournalisten och översättaren Yukiko Duke, och för den inledande och avslutande musiken står Anders Lagerqvist och Jacob Kellermann, som båda presenteras närmare i filmen.

Längre intervjuer med Johan Egerkrans och Carl-Marcus Melin

Utöver prisutdelningen med musikunderhållning finns det också i filmen längre intervjuer med två av pristagarna; Johan Egerkrans som mottog Elsa Beskow-plaketten, och Carl-Marcus Melin, som mottog Collijnpriset. Intervjuerna ligger i filmen i samband med utdelningen av deras respektive priser. Mer information om hur du hittar rätt kan du läsa längre ner i texten.

Navigera i filmen med kapitel

För att du enklare ska kunna hitta de delar du vill se i filmen, är den indelad i kapitel. Håll muspekaren över de blå punkterna på tidslinjen i spelarfönstret för att se namnen på kapitlen, och klicka dig fram. Utmärkelserna delas ut i följande ordning:

• Bengt Hjelmqvists pris, till bibliotekarie Christina Larsson
  • Barnrättsutmärkelsen Elefanten, till barnrättsombuden i Västernorrland
  • Elsa Beskow-plaketten, till författaren och illustratören Johan Egerkrans
  • Nils Holgersson-plaketten, till författaren och illustratören Jakob Wegelius
  • Carl von Linné-plaketten, till författaren Rasmus Åkerblom och illustratören Erik Svetoft
  • Collijnpriset, till bibliotekarie Carl-Marcus Melin
  • Greta Renborgs pris, till Världens bibliotek
  • Årets mobila bibliotek, till Piteå bokbuss
  • Aniarapriset, till författaren Thomas Tidholm
Om Sveriges biblioteks utmärkelser

Svensk biblioteksförening delar årligen ut Sveriges biblioteks utmärkelser till bibliotekspersonal, författare och illustratörer. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Prisceremonin är ett sätt för oss att synliggöra och lyfta fram bibliotekens verksamhet och uppgift i samhället. Med Sveriges biblioteks utmärkelser vill vi uppmärksamma det framstående arbete som varje dag görs på våra bibliotek.

Fler vinnarintervjuer

Läs också gärna våra intervjuer med årets vinnare. Länkar till intervjuerna, och mer information om priserna och vilka som utsett årets vinnare, hittar du på vår samlingssida om Sveriges biblioteks utmärkelser. Med årets Bengt Hjelmqvist-vinnare Christina Larsson har vi gjort en filmad intervju, som vi sände live på Facebook den 29 september. Den intervjun hittar du här på Facebook (nytt fönster).