Expertnätverket för bibliotek som har Äppelhyllor

Nätverket är ett forum för alla bibliotek som aktivt arbetar med Äppelhyllor och tillgänglig verksamhet för barn och unga. Här kan erfarenheter och idéer om till exempel marknadsföring av hyllan och praktiska tips om inköpsvägar blandas. Alla intresserade är välkomna!

Intresserad? Nätverket är öppet för alla enskilda medlemmar i Svensk biblioteksförening. Kontakta info@svbib.se för att gå med.

Mina grupper – Svensk biblioteksförenings medlemsforum

Expertnätverken har tillgång till egna forum i ”Mina grupper” som du når genom att logga in på Svensk biblioteksförenings medlemssida. Du som är medlem kan logga in via en länk i toppmenyn på föreningens webbplats biblioteksforeningen.se. Om det är första gången du loggar in behöver du först klicka på ”Glömt lösenord”.

När du har loggat in hittar du gruppen under fliken ”Mina grupper” i vänstermenyn. Om du är medlem i flera expertnätverk kommer du att se flera grupper på din sida. Kontakta info@svbib.se om du har några frågor om Mina grupper.” Kom ihåg att du endast kan skapa lösenord med den e-postadress du anmält till föreningens medlemsregister.

Om Äppelhyllan

Äppelhyllan är en plats i biblioteket där barn kan hitta medier som kan läsas med ögon, öron eller fingertoppar. Alla barn är olika och läser på olika sätt, därför finns Äppelhyllan. På Äppelhylla finns böcker för och om barn med funktionsnedsättning. Böcker som väcker läsglädje för barnen, men också ger stöd och inspiration till dig som är vuxen.

I Äppelhyllan finns medier med teckenspråk, bliss, punktskrift och pictogram. Här finns också taktilt material, talböcker, bok & talbok, skönlitteratur och ren information om olika funktionsnedsättningar. Äppelhyllan är för barn med funktionsnedsättningar, för deras anhöriga, pedagoger och andra som möter barnen.

Kontakta gärna expertnätverket om du har några frågor eller vill veta mer.

Lynn Alpberg

Kontaktperson för Expertnätverket för bibliotek som har Äppelhyllor

email Kontaktperson för Expertnätverket för bibliotek som har Äppelhyllor, Lynn Alpberg