Redan tidigt i höstas stod det klart att vi inte arrangerar Biblioteksdagarna i fysisk form under 2021. Istället blir det en digital mötesplats, och just nu pågår planeringsarbetet för fullt. Projektledare Karin Martinsson berättar mer.

17–19 maj bjuder föreningen in till konferens. Berätta om planerna!
– Det här är det första evenemanget som vi har planerat som digitalt från start och det innebär vissa utmaningar så klart, men det innebär också en massa möjligheter. Det känns lite som att göra någonting helt nytt vilket är jättespännande! Vi har exempelvis tänkt till om hur länge man orkar sitta ner och lyssna engagerat framför en skärm, och kommit fram till att det inte innebär heldagar med föreläsningar. Vi kommer istället ha livesändningar med huvudtalare på förmiddagarna i tre dagar. På eftermiddagarna vill vi erbjuda interaktiva evenemang och hoppas på att våra medlemmar vill vara med och bidra till hur dessa ska se ut.

Karin Martinsson

– Vi har också valt att inte kalla den digitala konferensen för Biblioteksdagarna, eftersom vi vill att det namnet ska vara unikt för föreningens fysiska konferens. För att markera att de digitala branschdagarna och de fysiska biblioteksdagarna är två olika koncept, helt enkelt.

I maj förra året arrangerade föreningen sitt första digitala evenemang. Vilka blir nyheterna i år?
– 2020 hade vi två månader på oss att bearbeta chocken och att ta ett snabbt beslut om huruvida vi ville gå vidare och fortfarande producera en konferens överhuvudtaget. Nu har vi hunnit vänja oss vid förändringar i samhället och insåg ganska tidigt att vi skulle få planera för ett digitalt evenemang. Vi kommer att använda en plattform som ger oss möjlighet att skapa en interaktiv konferens, med flera samtidiga programpunkter, chat, möjlighet till workshops och enskilda möten.

Temat för konferensen är ”omstart”. Vad hoppas du att deltagarna ska få med sig?
– Känslan av att vi inte kan förutsäga allt men att branschen är jäkligt bra på att laga efter läge. Nu är det bara att fortsätta utveckla alla bra idéer som kommit fram det senaste året, och att bygga vidare på nya!

Programmet till konferensen kommer att släppas efter hand under våren.