I höstbudgeten kommer 200 miljoner kronor att satsas på läsning och bibliotek. Det meddelade kulturminister Amanda Lind idag.

”Jag är nu riktigt glad att kunna berätta att Miljöpartiet, Socialdemokraterna, Liberalerna och Centerpartiet är överens om 200 mnkr i en storsatsning på läsande och bibliotek i höstbudgeten, där vi förverkligar många av Läsdelegationens förslag och även fortsätter den viktiga satsningen på att stärka folkbibliotek i hela landet.” Så skriver kulturminister Amanda Lind i ett Facebook-inlägg idag.

I det så kallade läspaketet ingår bland annat en utbyggnad av satsningen Bokstart, inrättandet av ett läsråd, införandet av ett Läsfrämjandelyft för folkbibliotekarier, en förlängning av Läslyftet, och en fortsättning på satsningen Stärkta bibliotek.

– Kloka satsningar där folkbibliotekens roll för läsning är tydliga, särskilt för barn och unga. Något vi har lyft under många år, säger Karin Linder, generalsekreterare Svensk biblioteksförening.

Foto av Ben White, Unsplash