Svensk biblioteksförenings Aniarapris går i år till poeten och författaren Johannes Anyuru.

Juryns motivering:
”Johannes Anyuru tilldelas Svensk Biblioteksförenings Aniarapris 2017 för hela sitt författarskap. Sedan debuten 2003 med diktsamlingen ”Det är bara gudarna som är nya” har han med sin vackert och betonghårt pulserande textkonst borrat sig allt djupare in i samtidens hjärta, utan att förlora kontakten med skapelsens mirakel och vårt kosmiska urspung. I sin senaste bok, romanen ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar”, visar Anyuru att han i Harry Martinsons anda också förmår framlocka den paradoxala strimma av hopp som varje verklig dystopi rymmer.”

– Det betyder mycket för mig att få Aniarapriset, särskilt som jag länge tyckt om Harry Martinson, och framförallt hans poesi. Aniara var ett modigt verk att skriva vid den tiden, och det drabbar människor fortfarande. Därför ville jag ha det som ett eko i min bok. Det språnget han tog då öppnade upp för litteraturen idag, säger pristagaren Johannes Anyuru.

Jury:
Petter Lindgren, författare
Elias Hillström, bibliotekarie
Gunnel Arvidson Nilsson, bibliotekarie

– Johannes Anyuru påminner om Harry Martinssson med sina skildringar av de utsatta grupperna i samhället, och har både prosan och lyriken, precis som Martinsson. Han ser in i framtiden och sätter fingret på våra svaga punkter. Samtidigt så skriver han så vackert, säger Gunnel Arvidson Nilsson, juryns ordförande.

Johannes Anyuru, född 1979, debuterade 2003 med diktsamlingen ”Det är bara gudarna som är nya”, och har sedan givit ut flera diktsamlingar och romaner, varav den senaste ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar” kom ut våren 2017. Den handlar om hopp och hopplöshet i dagens Europa, om terrorns och fascismens teater, och är i vissa delar inspirerad av Harry Martinsons epos Aniara.

Aniarapriset delas sedan 1974 ut årligen till en svenskspråkig författare av skönlitteratur för vuxna. Priset består av 50 000 kronor och en skulptur av Linnea Jörpeland.

Prisceremonin hålls i Rotundan på Stockholms stadsbibliotek torsdag 16 november klockan 17–18, och är öppen för alla.

Foto: Khim Efraimsson

”Biblioteket var det närmsta jag kom att gå på nöjesfält” – intervju med Johannes Anyuru