Svensk biblioteksförenings julgåva ges i år till Blank Spot Project för att möjliggöra kvalitetsjournalistik om länder, människor och konflikter som ofta glöms bort.

– I en tid där faktaresistensen breder ut sig är behovet av kvalitativ utrikesjournalistik större än någonsin. Blank Spot Project bidrar till fler berättelser och ett bredare perspektiv vilket är angeläget att stödja säger Calle Nathanson, ordförande för Svensk biblioteksförening.

Blank Spot Project grundades 2015 genom en crowdfundingkampanj med målet att möjliggöra utrikesjournalistik om platser som sällan nämns i traditionella medier. Idag drivs verksamheten med stöd från 160 delägare och 3000 prenumeranter.

-Vi är jätteglada för denna julgåva till Blankspot som bidrar till mer granskande kvalitetsjournalistik från Sveriges och världens vita fläckar. Det ger oss också en unik möjlighet att nå ut till landets alla bibliotekarier som kanske ännu inte upptäckt oss. Tillsammans är vi båda viktiga aktörer i en tid då människor längtar efter fördjupning och fler perspektiv, säger Brit Stakston, VD på Blank Spot Project.

Julgåvan är 10 000 kronor.

Blank Spot Project, öppnas i nytt fönster

Föreningens senaste julgåvor: