Under fredagen på Bokmässan 2022 delade Nationella Skolbiblioteksgruppen, NSG, ut pris till Årets skolbibliotek: Sandsbro skola i Växjö.

På plats på Lärarscenen var moderator Jenny Nilsson, utredare hos Svensk biblioteksförening och sammankallande i NSG. Priset togs emot av Karin Torstensson, skolbibliotekarie, Charlotte Airosto, rektor och Therese Hjelmsten, lärare, som samtliga arbetar på Sandsbro skola. Priset delades ut av Matz Nilsson, förbundsordförande för Sveriges Skolledarförbund.

Charlotte Airosto berättade att skolans skolbibliotek brann ner 2017, och att de därefter var tvungna att tänka om gällande hur de ska arbeta med skolbiblioteket.

– Vi är en standardskola, så möjligheterna finns på de flesta skolor, säger Charlotte Airosto.

Karin Torstensson berättade därefter om hur hon ser på sin roll som skolbibliotekarie, där hon fungerar som pedagog som samarbetar med lärarna och bland annat har schemalagda lektioner med klasserna.

– Jag arbetar relationsbyggande: Det är viktigt för mig att att jag ser eleverna och bryr mig om dem. Det är kanske det allra viktigaste, säger Karin Torstensson.

– Jag har jobbat på skola utan bibliotek och jag kan säga: en skola utan bibliotek, är en skola utan hjärta, tillade Therese Hjelmsten.

Blommor och diplom delades därefter ut innan Matz Nilsson läste upp juryns motivering.

NSG:s jury skriver i sin motivering att Årets skolbibliotek 2022 utmärks av ”en skolledning som ger biblioteket legitimitet som en välplanerad del i skolans verksamhet. Skolbibliotekarien är en självklar och naturlig samarbetspartner för alla, från pedagoger till elevhälsa. Skolbiblioteket har en inbjudande och tillgänglig miljö. På Sandsbro skola har alla elever en värld av läsning och kunskap att upptäcka i sitt inspirerande bibliotek, med en kunnig bibliotekarie som guide.”

Läs mer om NSG:s utmärkelse Årets skolbibliotek 2022 här, länk öppnas i nytt fönster!