Bengt Hjelmqvists pris går i år till Heidi Carlsson Asplund, bibliotekarie i Lerums kommun.

Juryns motivering:
”Heidi Carlsson Asplund har under många år haft ett stort intresse för, och arbetat med, tillgänglighetsfrågor nationellt och internationellt. Hon får priset för sin engagerade insats för att utveckla och tillgängliggöra bibliotekens tjänster, från ungdomsbiblioteket Lila rummet i Alingsås och regionalt arbete med fokus på tillgänglighetsfrågor, till ett internationellt engagemang i IFLA, där hon är med i Standing Committee för sektionen Library Services to People with Special Needs. Heidi har också uppmärksammats för sitt arbete med att engagera lokalsamhället i biblioteksarbetet t.ex. genom att involvera lokalbefolkningen i programverksamheten på Sjöviks biblioteksfilial. Sitt stora hästintresse har Heidi använt som en resurs när det gäller att utveckla nya aktiviteter, till exempel idén ”ride-in-bibliotek”.”

Heidi Carlsson Asplund föddes 1954 i Loviisa i Finland, flyttade till Sverige som 4-åring och har senare bott i bland annat Oskarshamn och Karlshamn. Heidi arbetar på Lerums bibliotek sedan sex år tillbaka, och har förut bland annat varit konsulent på Kultur i Väst och bibliotekarie i Alingsås. Hon har också tidigare drivit en grupp inom Svensk biblioteksförening med fokus på unga vuxna.

Grattis till priset! Hur reagerade du när du fick veta?
– Jag blev så oerhört glad, och överraskad! Jag var och handlade med min man i ett köpcentrum när jag fick beskedet, och tårarna började rinna. Och att det är Bengt Hjelmqvist-priset! Jag kan berätta att för 10–15 år sedan skulle jag gallra i avdelning A på biblioteket jag jobbade på då, och kom fram till Bengt Hjelmqvist där jag fastnade och läste en lång stund. Han var verkligen en stor biblioteksperson. Jag gallrade inte den boken!

Vad driver dig i ditt arbete som bibliotekarie?
– Jag tycker inte om att jobba med rutinsaker, utan gillar att starta upp nytt och helst tillsammans med de det gäller. Jag arbetar mycket med brukarråd där jag har en nära dialog med olika grupper. Nu driver jag bland annat ett pensionärsråd, och jag har haft flera barngrupper tidigare. När jag jobbade i Alingsås lyfte jag fram det stora hästintresse som fanns där, och skapade en filialprofilering med hästtema. Just nu har vi här i Lerum ett litet tema som vi kallar ”Vad gör din granne?” som kom sig av ren nyfikenhet från min sida. Vad gör alla människor? Det har blivit otroligt lyckade och välbesökta föreläsningar, bland annat med min egen granne som tidigt arbetade med självkörande bilar, och en bonde som berättade om hur det är att driva lantbruk idag.

Vilka frågor inom folkbiblioteksområdet ser du som viktigast just nu?
– Hur vi skall nå de personer som inte ser sig som biblioteksbesökare på grund av utanförskapskänsla. Att prioritera människor med funktionsnedsättningar, och särskilt dyslexi. Hur ska vi arbeta för att skapa rätt förutsättningar för dem?

Jury:
Lo Claesson, juryns ordförande, Svensk biblioteksförening
Kristina Andersson, bibliotekarie
Peter Alsbjer, Regionbibliotekarie Region Örebro län
Anette Mjöberg, bibliotekschef Hässleholms kommun
Alireza Afshari, bibliotekarie, Stockholms stad

Bengt Hjelmqvists pris

Priset instiftades 1964 och utdelas årligen för framstående insatser på folkbiblioteksområdet, döpt efter biblioteksideologen och humanisten Bengt Hjelmqvist. Vinnaren får ta emot diplom och ett stipendium på 25 000 kronor.

Prisceremonin hålls i Galleri Celsing på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm torsdag 18 oktober med start klockan 14.00. Efteråt bjuder vi in till mingel med dryck och tilltugg på Svensk biblioteksförenings kansli på Oxtorgsgränd 2. Alla är välkomna! Om du vill delta i minglet, anmäl dig via vårt formulär senast 10 oktober.
Till anmälan

Foto: Karin Linder