Under hösten och vintern kommer passagerare som åker buss i Västerås kunna lyssna på poesi under färdturen. Det är ett samarbete mellan biblioteken i Västerås och Västmanlands Länstrafik, VL.

– Det åker väldigt många människor med bussarna i Västerås varje dag. Att vi på biblioteket åker med och läser högt för passagerarna påminner alla om att vi finns. Det är ett fantastiskt sätt att nå många västeråsare som annars aldrig går på biblioteket, säger Håkan Wester som jobbar på Skiljebo bibliotek, med fokus på IT och digital delaktighet.

Det var Västerås stadsbibliotek som kontaktade VL som tyckte att det lät som en kul idé. Idéen om en poesibuss har de fått från Uppsala och de turer Anisur Rahman arrangerat med Uppsala Litteraturhus. Förhoppningarna är att fler västeråsare hittar till stadens bibliotek.

– Vi åker buss nummer ett genom hela staden och sedan tillbaka med samma buss. Det tar två timmar. Totalt åker vi två turer på en dag vilket blir sammanlagt fyra timmar, säger Wester.

Texterna är skrivna av lokala, svenska och internationella författare och i dagsläget har de inplanerade turer året ut och man vill även fortsätta under våren.

– Vi har bara fått positiva reaktioner. Det är många passagerare som applåderat och sagt att de tyckte det var ett fantastiskt initiativ. De har frågat om texterna vi läst och fått ett informationsblad med boktitlarna samtidigt har de fått vårt bokmärke med samtliga bibliotek, säger Wester.

Foto: Svealandstrafiken.