Under Biblioteksdagarna 2019 kommer Björn Waller att vara föreningens officiella twittrare, det innebär att han kommer att skriva, kommentera och dela det som händer under dagarna. Han kommer att twittra under namnet En Björn – @nollbok.

Björn Waller är system- och vuxenbibliotekarie på biblioteket i Hallunda i Botkyrka. Han är också med i styrelsen för Svensk biblioteksförenings regionförening Stockholm/Uppsala/Gotland.

Vad kommer du att fokusera på?
– Temat är ju ”Kompetens”, så jag kommer att försöka se på den biten från båda håll – både att förmedla och ta till mig ny kunskap, men också hur man i praktiken får nya idéer att bidra till verksamheten och inte stanna på konferenscentret. Det är jättebra att det diskuteras digitala verktyg, men de löser aldrig något på egen hand.

Vad kan vi se fram emot med dig som officiell twittrare?
Förhoppningsvis två dagar med intressanta diskussioner. En del frågor om hur vi ska säkra vårt digitala utbud när låntagarna vänjer sig vid abonnemangstjänster och hur bibliotek kan tänka när vi bygger nytt. Möjligen en obskyr filmreferens eller två.

Varför tackade du ja till att vara vår officiella twittrare?
Jag skulle ändå twittrat, nu får jag både en större publik och en bra ursäkt att tänka mig för innan jag trycker på ”send”!

Glöm inte att följa det som händer under dagarna under hashtagen #bibldag19 på Twitter och Instagram!

Foto: Elin Warfvinge