Priset Årets mobila bibliotek tilldelas Bokbussarna i Göteborg. Vi åkte ner till Göteborg för att träffa prisvinnarna och titta på bokbussarna. Se vårt videoreportage där prisvinnarna berättar om sin verksamhet.

Juryns motivering: Årets mobila bibliotek har inte bara en imponerande turlista med ett stort antal fasta hållplatser varvat med flexibla pop up-stopp, de har även en formgivning som väcker nyfikenhet och sprider glädje vart de än kommer. Både den i sanning fantasifulla inredningen och de magiskt vackra illustrationerna som täcker utsidan kan få besökarna att drömma sig bort till andra världar än den de befinner sig i just nu – på samma sätt som en bra, spännande bok kan göra!

Att de två (!) fullstora bokbussarna har en uttalad inriktning mot den viktiga målgruppen barn/unga och dessutom tar ett fint miljöansvar i och med att bussarna är eldrivna gör att verksamheten känns mycket modern och nytänkande. Modern och användarvänlig känns också den nya appen som tagits fram, i syfte att underlätta för besökarna att hålla koll på var bussarna befinner sig.

Juryn har beslutat att tilldela utmärkelsen Årets mobila bibliotek 2022 till de två Bokbussarna i Göteborg som arbetar uppsökande på bred front för att inte missa en enda lässugen unge! Detta läsfrämjande arbete för barn/unga i Göteborg med omnejd kännetecknas dels av ett strategiskt, långsiktigt arbete i form av exempelvis regelbundna besök i områden där läsförmågan är låg, dels av ett snabbfotat, spontant dito i form av pop up-besök på platser där många barn verkar befinna sig just den här lördagen.

Foto: Philipp Tonn.