Carl von Linné-plaketten 2022 för bästa fackbok för barn eller ungdomar går till Elaf Ali för boken Vem har sagt något om kärlek?

Elaf Ali är född 1987 i Bagdad, Irak. Som fyraåring kom hon till Sverige, där hon växte upp i Kristianstad. Hon är nu bosatt i Stockholm. Elaf Ali är journalist och krönikör på Svenska Dagbladet. Hon har bland annat jobbat som programledare på Sveriges Television och Sveriges Radio, samt som krönikör på Expressen.

Hur känns det att vara årets vinnare av Carl von Linné plaketten?
– Jag blev så glad och fick gåshud när jag hörde att jag vann. Befinner mig i Värmland vid Selma Lagerlöfs familjehem så det kändes extra speciellt. Det är en stor ära och jag blir stolt.

Juryn skriver i sin motivering ”…en hjärtskärande och viktig berättelse om det helvete i vardagen som det innebär att leva i en hederskultur”. Varför var det viktigt för dig att skriva den här boken?
– Hedersnormer är fortfarande tabu och känsligt för många. Jag vill gärna bryta den tabun och genom att dela med mig av min historia få andra att våga öppna upp och inse att det inte är deras fel att de är utsatta och att det finns en väg ut. Jag har kommit dit jag är genom att andra varit öppna med vad de varit med om.

Vad hoppas du på att boken ska ge unga?
– Jag hoppas att både yngre och äldre ska lära sig mer om hedersnormer, varför det finns och hur det kan se ut. Så att man kan känna igen tecken och finnas där för den utsatte som inte vågar berätta eller som lever i skam och förnekelse. Det är hundratusentals utsatta i Sverige så det är bra att känna till, även om det är långt ifrån ens egna liv. Man kan ha en utsatt i sin närhet utan att veta om det.

Vad var svårast med att skriva med boken?
– Det svåraste med att skriva boken var att offentliggöra min uppväxt. Men samtidigt tror jag verkligen att det är bästa sättet att kunna göra skillnad. Jag får meddelanden dagligen från utsatta som hör av sig och säger att jag har hjälpt dem. Antingen genom att inse att de lever i förtryck, eller att komma över ett trauma genom att läsa om en annan som har haft det på ett liknande sätt. Sedan får jag meddelanden från yrkesverksamma och liknande som tackar för att en sådan här bok äntligen finns. Och då känns det värt det.

Vad kan vi vänta oss härnäst?
– Jag ska skriva en andra bok, jag kommer också att plugga manus det närmaste året. Och sen kommer jag nog att jobba lite med tv. Det kommer bli intensivt men kul!

Juryns motivering:
Elaf Ali belönas med Carl von Linné-plaketten för Vem har sagt något om kärlek?, en hjärtskärande och viktig berättelse om det helvete i vardagen som det innebär att leva i en hederskultur. Detta genomsyrar varje beståndsdel av Elaf Alis liv, från tioårsåldern till vuxenlivet och slutar egentligen aldrig. Med en journalistisk och objektiv distans balanserar hon det självbiografiska genom fakta och intervjuer. Hon ger läsaren en vid och mångbottnad bild av kulturkrockar, integration, ansvarsfrågor och hedersförtryck, men också kärlek. Det här är en omskakande och angelägen berättelse som alla bör läsa för att kunna förstå hur komplex hederskulturen är.

Fotograf: Hugo Thambert