Carl von Linné-plaketten för bästa fackbok för barn eller ungdomar går 2019 till Josefin Johansson och Jonna Björnstjerna för Drottningsylt.

Juryns motivering:
Drottningsylt är en modern och angelägen historieskrivning som fyller ett tomrum. Med rapp och kaxig ton lotsar Josefin Johansson oss genom Sveriges drottningar, från vikingatiden till idag. Hon har varit mån om att göra drottningarna till mänskliga personer av kött och blod. Läsaren ges en vink om hur patriarkal vår historieskrivning är genom att bristen på tidiga källor tas upp och på ett provocerande sätt ger Johansson Sveriges samtliga drottningar epitetet ”regent”. Jonna Björnstjernas illustrationer matchar den humoristiska och lättillgängliga ton som genomsyrar denna faktabok. Flera av drottningarna har försetts med olika attribut som kännetecknar deras historia, såsom ett upprört pergament eller en tändsticka i en makaber berättelse. Bokens form är genomtänkt; text och illustration är djärv och uppstudsig och förpackningen lika anslående som drottninglikt vacker.

Hur känns det?
– Enormt lyxigt! Att nån läst vår bok och faktiskt tyckt om den så mycket att dom vill ge oss ett pris för det, säger Josefin Johansson.

Vad betyder det här för er?

– Så himla mycket. Vi kämpade på med den här juvelen, la ned år av förberedelser och tid på att göra den så kul och fin som möjligt. Därför blir jag glad och lite rörd att nån märkt det, fortsätter Josefin.

– Det är en stor ära att bli tilldelad det här priset, så det betyder mycket för mig! Precis som Jossan säger så har vi jobbat mycket med den här boken, så det är underbart att få detta erkännande, säger Jonna Björnestjerna.

Hur kommer priset att påverka ert arbete framöver?

– Det kommer peppa oss till att skriva uppföljaren! Säger Josefin.

– Jag håller med Jossan igen, det ger oss raketskjuts av pepp mot nästa bok, säger Jonna.

Plakettjury
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping