Carl von Linné-plaketten 2020 för bästa fackbok för barn eller ungdomar går till Maja Säfström för boken Fantastiska fakta om djurungar.

Maja Säfström är arkitekt och illustratör. Hon har 160 000 följare på instagramkontot majasbok. Hon debuterade som författare 2016 med Fantastiska fakta om djur som följdes upp med fristående Fantastiska fakta om djur från förr 2017 och Fantastiska fakta om djurungar 2019.

Juryns motivering:
”Fantastiska fakta om djurungar är en kärleksfull faktabok i tiden som lockar med humor och ömhet. Författaren och illustratören Maja Säfström tilldelas utmärkelsen för sitt verk som bjuder in till gemenskap. Barn och vuxna kan mötas i fascinationen och på varje uppslag lära sig något nytt.

Dess modernitet yttrar sig inte minst i formatet, då Säfström vågar vara kortfattad. Långa textstycken undviks och kortheten blir ett lockbete för att söka vidare kunskap. Sakprosan är personlig och humoristisk och presenteras i en vacker enkelhet. Innehållet är i svartvitt, men är långtifrån färglöst. Med djärv konstnärlig frihet återger Säfström detaljer och helheter från djurvärlden. Hantverket går igenom även i skriften, som är konstnärlig och tydlig med dess versaler. Varje uppslag i denna förtjusande facklitteratur andas glädje.”

Stort grattis till Carl von Linné-plaketten!
– Tack så JÄTTEMYCKET, jag är så himla himla glad för det här ska ni veta. Överlycklig. Svim- och gråtfärdig.

Du har skrivit och illustrerat en trilogi med fokus på djur. Varför djur?
– Jag jobbar mycket med situationshumor, och då kan det vara så himla praktiskt att rita djur, för  själva “jaget” blir så neutralt jämfört med när man ritar en människa. Ingen (eller vad vet jag, någon kanske, men få tror jag, personer) ser en katt och tänker på ålder, kön eller samhällsklass, och då kan man fokusera all uppmärksamhet på det existentiella och det är ju ofta det man vill åt! Så man kan väl sammanfatta det med att det började av praktiska skäl. Jag hade inte någon plan att göra böcker med fakta om djur.

Illustration av Maja Säfström ur boken.

Men det är ganska kul att titta i backspegeln och se vissa samband, ett halvår innan jag började arbetet med den första boken så var jag BESATT av att titta på djurbilder på telefonen. Kunde scrolla i timmar, helt sjukt så här i efterhand men jag kunde verkligen inte få nog. Jag minns också den julen att jag samlade hela släkten framför en projektor för att visa ett (oändligt) bildspel med djurbilder jag hade sparat på internet. Alla var så snälla. Mina syskon tröttnade absolut efter en stund och gick därifrån men jag minns att mormor satt kvar och tittade så tålmodigt och sa “mm” “fin” “wow” “ja. Den var jättegullig” mellan varven. Älskar henne för det.

Du är arkitekt från början. Fanns det några författardrömmar i dig innan dess?
– Haha. Ja. Jag är utbildad arkitekt och jobbade som det i några år men jag var otroligt dålig arkitekt. Det yrket kräver så mycket tålamod. När man ritar en teckning kan den ju ta några minuter att göra och sen är den KLAR! Det är helt oslagbart och passar min personlighet (otålig och bekräftelsesökande) så himla mycket bättre. Men sen när jag började göra böcker så insåg jag att det finns mycket som liknar att rita ett hus. Det är liksom en helhet och en fysisk sak där material och helhet är jätteviktigt. Så man kan väl säga att böcker har blivit de husen jag ritar! Sen är mitt artistnamn majasbok, vilket ju verkligen antyder någon slags författardröm, men det namnet kommer egentligen bara av att jag började en blogg när jag flyttade till Kina 2010 och fotade av min skissbok.

Vad är nästa projekt?
– Just nu illustrerar jag de två kommande “Paola Persson Peroni”-böckerna som min genikompis Emi Gunér skrivit. Men jag har lite andra projekt på G också. Bland annat ett ihop med min son som är 5 år. Vi håller på med en rimbok. Han säger att han kan göra själva boken. Vika papper och så, så det känns med andra ord som ett mycket lovande projekt. Han är dessutom en mycket bättre konstnär än mig, så han får nog göra bilderna också.

Jury:
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping, ordförande
Staffan Engstrand, Norrtälje bibliotek
Cissi Rosengren, Bellevuegårdsbiblioteket i Malmö
Catharina Sanjay Ohlsson, Furulundsskolan Halmstad
Anne-Marie Körling, lärare, författare, Sveriges läsambassadör 2015–2017
Ewa Wahlström, universitetslektor Högskolan i Borås

Prisceremonin kommer att sändas digitalt den 12 november. Mer information kommer under hösten.

Foto: Rikkard Häggbom
Bokomslag: Maja Säfström