19 januari överlämnade Utredningen om stärkta skolbibliotek och läromedel sitt delbetänkande kring skolbiblioteken till utbildningsminister Anna Ekström. Nu startar vi en kampanj för att se till att de många bra förslagen också blir verklighet.

Svensk biblioteksförening har haft tät kontakt med utredningen under arbetets gång, och ser positivt på de förslag som lämnats. Vi vill nu, med din hjälp, se till att det i slutänden fattas politiska beslut utifrån utredningens förslag, som leder till bemannade, högkvalitativa skolbibliotek för alla elever i Sverige. Därför startar vi idag kampanjen #skolbibliotekNU!

Ladda ner kampanjmaterial och dekorera din profilbild på Facebook

Vi har tagit fram kampanjmaterial med budskapet ”Skolbibliotekarie en rättighet” som du som stödjer oss i den här frågan är välkommen att använda i sociala kanaler som Facebook, Instagram och LinkedIn för att visa skolbiblioteken och skolbibliotekariens betydelse. När du laddat ner mappen med material ser du till vilken kanal och placering bilden är anpassad.

För dig som använder Facebook finns det dessutom ett motiv du kan lägga till på din profilbild. Detta gör du genom att klicka på kamerasymbolen vid din profilbild på Facebook, och välja ”Lägg till motiv”. Sök på SkolbibliotekNU.

Ladda ner vårt kampanjmaterial här (.zip)