Anna Hällgren är frilansande bibliotekarie som fått föreningens resestipendium. Hon ska åka till Helsingfors för att besöka Bokmässan, Nordisk kulturkontakt, Ordverkstaden och Cityverkstaden. Vi har ställt några frågor till henne inför hennes resa:

Vad hoppas du på att få ut av din resa?
Jag hoppas på att få inspiration, fördjupning, erfarenhetsutbyte och få än fler nordiska kontakter. Det är viktigt att få input och utvecklas i sin profession.

Varför var det viktigt att åka just till dessa ställen?
Jag är en av Sveriges två ledamöter i nordiska rådets bedömningskommitte för barn och ungdomslitteratur och vill fördjupa mina kunskaper. Att få fokusera och djupdyka i finsk barn och ungdomslitteratur på olika sätt genom besök hos Ordverkstaden, Nordisk kulturkontakt och Helsingfors nya stadsbibliotek är viktigt för mig. Jag kommer också besöka Åbo akademi, bibliotek och litteraturvetenskapliga institutionen. Jag hoppas att jag kan få med mig kunskap, kontakter, inspiration och gärna en dos ”utmaning” och nya tankespår & metoder/verktyg hem.

Hur känns det inför resan?
Det känns toppen. Tacksam för möjligheten att få resestipendium av Svensk Biblioteksförening. Betyder oerhört mycket att kunna få fördjupa sina kunskaper.