Från och med idag, 1 oktober, börjar dyslexiveckan som hålls runt om i landet.

Årets tema ”Alla kan bli läsare!”
Med tidig upptäckt och tidiga insatser får fler chansen att komma med på läståget! En del blir läsare nästan av sig själva, andra behöver extra mycket tid och uppmuntran.
Det finns olika sätt att läsa. Du kan läsa med ögonen, öronen eller fingrarna. Du kan läsa på papper eller skärm. Lättläst eller svårläst. Inget sätt är mer rätt än något annat. Det som räknas är att du kan ta till dig innehållet i texten.

Världsdyslexidagen infaller i år den 4 oktober. Precis som förra året kommer Dyslexiförbundet denna dag att bland annat driva kampanjen #formadinbokstav i sociala medier.

Var med och sprid kunskap genom att hålla olika evenemang på ditt bibliotek – behöver du inspiration? Kolla in vad stadsbiblioteket i Göteborg har för evenemang under veckan här!