Elsa Beskow-plaketten 2018 tilldelas författaren och illustratören Lisen Adbåge.

Juryns motivering:
”Elsa Beskow-plaketten 2018 tilldelas författaren och illustratören Lisen Adbåge för boken ”Samtidigt som” och för hennes samlade produktion av bilderböcker för barn. Samtidigt som tar oss med på en tur runt jorden med nedslag i andra människors verklighet och vardag. Med en rimmad rytm färdas vi från plats till plats, från person till person och möts för en stund. Texten skapar närhet och känsla av att allt hör ihop. Det är i de frusna ögonblicken som livet sker. De välformulerade textraderna driver berättelsen framåt och väcker nyfikenhet. Spännande perspektivbyten, och ibland filmiska uttryck i bilderna, ger läsaren möjlighet att se händelsen på olika sätt och skapa en egen berättelse. Lisen Adbåge låter ofta skeendet stanna upp genom vardagliga detaljer och synliggör det som vi ofta inte hinner lägga märke till, som grodan i diket flickan ser från bussen eller himlens oändlighet då sparven flyger över skogen. En bilderbok som får oss att reflektera och fundera.”

Lisen Adbåge är född 1982 och arbetar som illustratör, författare och serietecknare. Hon gav ut sin första egna barnbok, Ellen & Bebis, år 2000 och har sedan bland annat utkommit med Stor-Emma och böckerna om Koko och Bosse. Lisen har även gjort illustrationerna till Petter Lidbecks Flickan och presidenten, och till Moni Nilssons böcker om Salmiak och Spocke.

Grattis till priset! Hur känns det?
– Det känns väldigt fint och värmande. Det blir som ett kvitto på att denna smala, stillsamma ensamma titel faktiskt kan lysa igenom på en väldigt stor stjärnhimmel av titlar. Denna bok kanske inte är den som har fått mest utrymme eller uppmärksamhet, så jag är glad att den får lite extra nu. Jag har förstått att det även är för samlad produktion, men det känns så oerhört fint att Samtidigt som får representera! Bokens idé handlar om en tanke som jag själv tycker om att tänka. Det är så roligt att andra verkar ha uppskattat samma tanke. Ibland tvivlar jag på mina tankar, såklart, och det är skönt att få ett pris som extra påhejning att våga tro lite mer istället för att tvivla så mycket.

Var fick du inspiration ifrån till Samtidigt som?
– Jag var på resa och skrev ett rimmande SMS hem till någon. Och trots att jag låg på en solstol i Marrakech med tusen intryck runtom mig, så kom jag på mig själv att mest fundera över på hur de hade det därhemma konstigt nog. Så där blev grunden till bokens text till. Senare gjorde jag bilder till texten, då blev det som en serie. Jag hade den uppsatt på ateljéväggen när min förläggare såg den och sa att det där kan nog bli en bok! Själva tanken med Samtidigt som har jag länge burit med mig eftersom min pappa alltid sagt ”Jag undrar vad som händer där just nu. Just NU!” när vi kom hem efter någon resa när jag var liten. Vi var hemma igen och satt och mindes olika platser eller tittade på foton. Det var en svindlande tanke att dessa platser fanns kvar och att något hände även där, samtidigt som vi satt hemma i soffan.

Vad är viktigt för dig när du illustrerar bilderböcker för barn?
– Tonen i bilderna. Att bilderna har rätt ton för texten så det skapar balans åt textberättelsen. Det blir nästan som en sport att hitta rätt ton ibland, det spelar liksom ingen roll om man bara ”ska rita fint”. Bildberättandet är ju en konstform. Och varje verk måste få sitt eget uttryck. Sin egen ton. Som rätt sångröst för en viss låt.

Hur ser framtiden ut för dig?
– Arbetsmässigt innehåller den just nu både samarbeten och eget. Nya projekt med nya personer, men även redan bekanta. Lite musik på ett hörn. Lite teater på ett annat. Det blir både tecknande och skrivande. Och jag har just fått en plats i Svenska Barnboksakademin, det är nytt för i höst och känns spännande! Och så har jag ju även skaffat en till hund. Att lära mig gå med två koppel är något jag just nu håller på med för fullt.

Jury:
Karin Blomquist, juryns ordförande, bibliotekarie Gotland
Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping
Anna Hällgren, läsinspiratör och frilansande bibliotekskonsult, Lövånger
Ann-Sofie Falck, bibliotekarie Myndigheten för tillgängliga medier

Elsa Beskow-plaketten instiftades 1958 och utdelas till den konstnär, som framställt föregående års bästa svenska bilderbok för barn eller den bäst illustrerade svenska barnboken. Prissumman är på 25 000 kronor.

Prisceremonin hålls i Galleri Celsing på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm torsdag 18 oktober med start klockan 14.00. Efteråt bjuder vi in till mingel med dryck och tilltugg på Svensk biblioteksförenings kansli på Oxtorgsgränd 2. Alla är välkomna! Om du vill delta i minglet, anmäl dig via vårt formulär senast 10 oktober.
Anmälan till mingel

Foto: Ellen Adbåge