Imorgon börjar läslovet, en vecka då folkbiblioteken och många andra aktörer samverkar för att främja barns och ungas läsning. Svensk biblioteksförenings generalsekreterare Karin Linder skriver därför idag om läsning och folkbiblioteken i Aftonbladet.

”Känner ni Gittan? Hon som i Pija Lindenbaums fantastiska bilderbok gick vilse i skogen och träffade gråvargarna.”

Det var i 2015 år regeringsförklaring som Stefan Löfven talade om vikten av läsning. ”Få saker är så viktiga och enkla som att läsa för våra barn” deklarerade statsministern. Fyra år senare är det höst och rapporterna duggar tätt. Statens medieråd, Internetstiftelsen med flera har gjort sina årliga statistiska avstämningar. Läsning, och framförallt barns läsning, har stått i fokus.

Kanske är det just det faktum att vi lär oss läsa under barndomen och har en personlig, ofta lustfylld, erfarenhet av läsningens magi som gör att rapporter om förändrad eller minskad läsning skapar oro, panik och krav på snabba åtgärder.

Undersökningar har i flera år visat att barn och ungas läsande förändrats och att läsandet och läsförmågan sjunker. Läsförmåga är en absolut förutsättning för att vara delaktig i samhället. Halkar läsförmågan efter i vissa grupper skapas klyftor mellan individer och grupper. Skillnader som består hela livet.

Att lära sig läsa är ett stort steg mot självständighet och vuxenliv. Men det tar tid och är en kunskap som måste underhållas. Lösningen på detta är inte att ropa kris och panik, utan att jobba långsiktigt.

Läs hela debattartikeln på aftonbladet.se (nytt fönster)