Evenemanget ForskarFredag, som samordnas av föreningen Vetenskap & Allmänhet, vill skapa mötesplatser och dialog mellan forskare och allmänhet.

De vill ge möjligheter för barn och unga men också allmänheten att bekanta sig med och lära sig om vad vetenskap är för något. Samtidigt som man vill ge forskarna en möjlighet att ha en dialog på ett förståeligt sätt med allmänheten.

– Syftet är att man ska lära sig vad vetenskap är men också att det är en möjlig framtidsbana, att vem som helst kan bli forskare, säger Julia Brink som är projektledare för ForskarFredag på Vetenskap och Allmänhet.

Projektet ForskarFredag är en del av European Researchers’ Night som är utlyst av EU-kommissionen. I över 370 städer i hela Europa arrangeras aktiviteter som visar hur roligt, spännande och vardagsnära forskning kan vara. Förra året fanns det över 100 digitala aktiviteter i Sverige, 270 medverkande forskare och doktorander och 22 000 deltagare i alla åldrar över hela Sverige. Varje kommun eller forskningscenter arrangerar sina egna aktiviteter med talare, workshops och annat inom olika forskningsämnen.

– Vi sammankopplar gärna våra lokala arrangörer med bibliotek och det finns en möjlighet för skolbiblioteken att ”låna en forskare”, säger Julia Brink.

Hur ska vi leva och bo i framtiden?

Årets övergripande tema är hur vi ska leva och bo i framtiden. Temat har flera olika nivåer, allt ifrån hur vi kommer vilja bo med tanke på återanvändningen och var vi kommer att kunna bo med tanke på den globala uppvärmningen.

– Vi vill visa på möjligheterna och lösningarna som vetenskapen kan bidra med, säger Julia Brink.

Den digitala utmaningen

På grund av covid-19 blir det ännu ett år med utmaningar. Förra året fick Vetenskap & Allmänhet göra en kovändning och både byta datum och ändra om programmet så att allt blev digitalt. I år försöker man hitta en bra balans mellan det digitala och det fysiska.

– Vi försöker planera och utforma programmet oberoende av hur situationen i samhället ser ut. Vi håller en lucka öppen för att potentiellt kunna öppna upp för fysiska aktiviteter för klasser och allmänheten, säger Julia Brink.

Vill utveckla ForskarFredag

I år kommer det vara Julia Brinks första ForskarFredag som projektledare. Hon har en bakgrund inom engagemang och intresseorganisationer. Julia kommer närmast från Föreningen Norden och säger själv att hon tycker om att engagera människor.

– När jag blir intresserad av något då nördar jag ner mig i information och gör ämnet till mitt. Jag brinner för det jag gör och tror att jag kan komma med nya infallsvinklar för att utveckla ForskarFredag, säger Julia Brink.

Hon vill bredda och göra ForskarFredag större och under en längre tidsperiod. Julia vill även försöka engagera lite fler lärare och bygga ut nätverket.

– Vetenskap & Allmänhet har som plan att nå fler och vi skulle vilja utveckla ForskarFredag till en forskningsvecka. Med det koncept som redan utvecklats och allt som gjorts är kanske nästa steg att skapa nya samarbete och bredda dagen, säger Julia Brink.

ForskarFredag infaller den sista fredagen i september varje år och program kommer att publiceras i augusti.