Igår hölls prisceremonin för Sveriges biblioteks utmärkelser i Galleri Celsing på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Det bjöds på kloka ord, skratt, musik och poesi, allt under ledning av moderator Lisa Bjurwald.

Längst ner i artikeln ser du bilder från ceremonin, och video från Aniarapristagarens tal och diktläsning av Stina Ekblad. Via länkarna i texten kan du läsa våra tidigare intervjuer med vinnarna.

Den första att ta emot sitt pris, och samtala med Lisa Bjurwald på scen, var Lisen Adbåge, som fick Elsa Beskow-plaketten. Därefter var det dags för Eva Susso och Anna Höglund att ta emot Carl von Linné-plaketten för det gemensamma bokprojektet ”Alla frågar sig varför”. Nils Holgersson-plaketten delades ut till Lisa Lundmark, för den hyllade boken ”Haj-Jenny”. Anna Hällgren, medlem i plakettjuryn, hyllade årets vinnande böcker för att de alla öppnar upp ett fönster för de personer som vågar vara sig själva.

Greta Renborgs pris gick till Cilla Dalén, skolbibliotekarie på Hjulsta grundskola, som bland annat berättade om sitt och skolans årliga arbete med ALMA-priset.

Publiken fick sedan lyssna till två stycken med Sarah Riedel på sång, Mats Bergström på gitarr och Viktor Skokic på kontrabas. De spelade ”Naveln”, med text av Ulf Stark och musik av Georg Riedel, och ”I natt drömde jag om havet” med text av Barbro Lingren och musik av Sarah Riedel.

”Det är det som är det demokratiska samhället”

Collijn-priset, för föregående års bästa uppsats inom biblioteks- och informationsvetenskap, med ett ämne av allmänt intresse för forskningsbiblioteken, mottogs i år av Magnus Annemark som lade fram sin uppsats vid Lunds universitet med handledning av Jutta Haider.

Ceremonin fortsatte sedan med Bengt Hjelmqvists pris, som gick till Heidi Carlsson Asplund, bibliotekarie i Lerums kommun. Heidi fick en spontan applåd när hon lyfte fram tillgänglighet som grundläggande aspekt i det demokratiska samhället: ”Att sitta vid kaffebordet och ha kunnat läsa samma bok som alla andra. Det spelar ingen roll om man läst den som lättläst, om man lyssnat på den eller läst den som vanlig bok – man är med, man är inkluderad. Det är det som är det demokratiska samhället, och det är dit vi måste kämpa.”

Priset för Årets mobila bibliotek gick i år till Kungsbackas mobila bibliotek. Priset togs emot av bibliotekschefen Susan Pour tillsammans med tre medarbetare, och de berättade om sin verksamhets breda utbud. Bland annat arbetar de med hembesök hos äldre personer som varken har möjlighet att ta sig till biblioteket eller till en hållplats för bokbuss. Marie Björk, som arbetar mycket med service för de äldre invånarna, konstaterade att det är kul att vara bibliotekarie när någon ringer och säger:
”Kan du skicka något nytt, du vet ju vad jag gillar.”

Poesin som helande kraft och lekkamrat

Sist delades Aniarapriset, till ett författarskap i vuxenlitteratur, ut till Eva-Stina Byggmästar. Författaren själv hade inte möjlighet att vara på plats, men hennes förläggare läste upp ett tacktal, där hon bland annat skrev:
”Min förhoppning är att jag i egenskap av mottagare av det här priset kan bidra till att poesin får lite extra uppmärksamhet, som helande kraft och lekkamrat i en brusande samtid.”
Sedan läste skådespelaren Stina Ekblad poesi ur två av Byggmästars samlingar; ”Men hur små poeter finns det egentligen” (2008) och ”Orkidébarn” (2018).

Prisceremonin följdes av mingel på Svensk biblioteksförenings kansli där föreningens ordförande Johanna Hansson höll tal till pristagarna.

Tack till alla medverkande, jurygrupper, pristagare och publik!

Om Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut Sveriges biblioteks utmärkelser. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Prisceremonin är ett sätt för oss att synliggöra och lyfta fram bibliotekens verksamhet och uppgift i samhället. Med Sveriges biblioteks utmärkelser vill vi uppmärksamma det framstående arbete som varje dag görs på våra bibliotek.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin