På biblioteken i Helsingborg kan du låna en matchbiljett till fotbollsklubben Helsingborgs IF:s hemmamatcher. Samarbetet är till för att erbjuda ungdomar att ta del av den kultur och upplevelser som erbjuds i stadens regi, inklusive matchbiljetter till HIF:s hemmamatcher.

– Samarbetet går ut på att ungdomar under 20 år kan låna matchbiljetter – till HIF:s hemmamatcher – på biblioteken i Helsingborg. Det enda som behövs är att man har ett bibliotekskort. Är man yngre än 10 år måste man ha en vårdnadshavare med sig vid lånet. I varje lån ingår två biljetter så att man kan ta med sig en kompis eller familjemedlem på matchen. Man får självklart också gärna låna en bok medan man är här men det är inget tvång, säger Kristin Österberg som är bibliotekarie på Helsingborgs bibliotek där hon jobbar med medier och system.

Hur kom ni fram till att samarbeta med HIF?
– Vi blev kontaktade av HIF:s försäljningschef Fredrik Elgström som i sin tur hade blivit inspirerad av Uppsala och Sirius fotbollsklubb där de har gjort samma sak med gott resultat.

Vad tror och hoppas ni på att det här ska leda till?
– Det hade varit roligt om fler ungdomar får upp ögonen för bibliotek och läsning, men bara det att vi har ett samarbete kan ju leda till att våra världar inte behöver kännas så långt ifrån varandra som vissa kanske tycker idag.

Kommer ni ha liknande samarbeten i framtiden?
– Det vet jag inte. Det är inget vi har pratat om ännu. Först får vi utvärdera det här.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Enbart positiva än så länge! Biljetterna till den första matchen gick åt på ett par dagar. Många ungdomar kom och ville ha bibliotekskort hos oss.

Foto: Privat.