På söndag, den 27 januari, är det den internationella minnesdagen för Förintelsens offer. Det är samma datum som förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades 1945.

I samband med Förintelsens minnesdag arrangeras manifestationer, seminarier och pedagogiska projekt på många orter runt om i Sverige.
Elias Seyoum jobbar som biblioteksansvarig på Forum för levande historia och han menar att alla bibliotek tillsammans har en central roll för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning.

– Varje bibliotek runt om i hela landet kan markera vikten av demokrati och allas lika värde genom att minnas och hedra offren under Förintelsen och påminna om hur viktigt det är att dra lärdom från historien, säger han.

Tema antisemitism

Årets tema är antisemitism – då och nu. På Forum för levande historia har man bland annat tagit fram en miniutställning som bibliotek lätt kan skriva ut och sätta upp i sina lokaler. Det finns även ett minnesdagskalendarium och ett bildspel. Syftet är att belysa antisemitism ur ett historiskt och samtida perspektiv. Nytt för i år är ett bildspel som kan visas på skärmar för biblioteksbesökare eller i klassrummet.

– I vårt minnesdagskalendarium kan alla bibliotek, kommuner och organisationer som anordnar aktiviteter runt om i landet lägga upp information om vilka aktiviteter som planeras runt den 27 januari. På så sätt hjälps vi åt att sprida information över hela landet så att fler kan vara med och hedra offren och stå upp för alla människors lika värde, säger Elias Seyoum.

I skrivande stund ligger redan över 200 arrangemang uppe i kalendariet. För den som är nyfiken finns även en lista med tips på böcker som handlar om antisemitism idag. Här hittar du listan (öppnas i nytt fönster).

Minnesceremoni under dagen

Under minnesdagen, klockan 16:00–16:30 anordnar Forum för levande historia en minnesceremoni med ljuständning på Raoul Wallenbergs torg i Stockholm. Alla är välkomna att tända ljus från klockan 15.00. Talare på torget är bland annat Deborah Lipstadt, amerikansk professor i historia. All information finns samlad på Forum för levande historias webbplats (öppnas i nytt fönster).

– I grunden handlar det om att vi hedrar och minns dem som föll offer för Förintelsen. När vi minns så kan vi också dra lärdom från historien. Vi kan engagera och mobilisera individer och organisationer i syfte att skapa ett samhälle som respekterar alla människors lika värde. Att samlas på olika sätt kring Förintelsens minnesdag är därför oerhört viktigt, säger Elias Seyoum.