Har du lust att delta i ett internationellt sammanhang? Då kan en styrelseplats i International Conference on Performance Measurement in Libraries, LibPMC, vara något för dig.
– Det ger perspektiv på den egna verksamheten, säger Ingela Wahlgren, tidigare styrelsemedlem.

Varför ska man ansöka till styrelsen?

– För att det är roligt och givande att ha ett internationellt sammanhang och att arbeta med kollegor i många olika länder. För den som jobbar med kvalitet, utvärdering eller verksamhetsutveckling är det dessutom väldigt utvecklande rent ämnesmässigt, man lär sig väldigt mycket om hur bibliotek ute i stora världen arbetar med de här frågorna.

Vad är roligast med att vara med i LibPMC?

– Att det är ett internationellt sammanhang och att det ger perspektiv på den egna verksamheten som är svåra att få annars. Och så alla roliga möten med kollegor i många olika länder, jag har till exempel verkligen utvecklat mina kunskaper i engelsk slang.

Vad bör man tänka på gällande ansökan till styrelsen?

– Att vara medlem i styrelsen, eller i den organiserande kommittén, är ett åtagande, som kräver arbete. Det är inte bara något man kan göra för att man tror det ser bra ut på cv:et, utan viss arbetsinsats krävs, och det kan speciellt bli ganska arbetsintensivt sista månaden/veckorna före en konferens. Förankra ditt deltagande med din chef! Tänk också på att konferensen oftast äger rum på sommaren, detta då det är den tidpunkt som passar flest eftersom det inte är terminstid då. Svenskar tycker ofta att detta är lite konstigt, men de flesta andra i världen kan inte ta fyra till åtta veckors ledigt på sommaren så i ett internationellt sammanhang är det inget konstigt alls.

Hur du ansöker

Ansökningen bör ske per mail till info@libraryperformance.org med en kort beskrivning av hur din erfarenhet, dina intressen eller din kompetens kan främja styrelsen. Ansök senast 20 maj.

Har du frågor? Mejla ovanstående e-postadress. Mer information finner du även på LibPMC:s hemsida.