Lördagen den 26 november blir det storslagen invigning av Vänersborgs nya huvudbibliotek i centrum. Efter drygt ett års ombyggnation slår biblioteket nu upp portarna.

Vänersborgs huvudbibliotek, som är institutionell medlem i föreningen, började sin ombyggnation i juni 2021. Det nya biblioteket är något större än tidigare och sträcker sig över tre våningar. Det är många väggar som tillkommit samt rivits, så det är en stor förändring som skett. I stort sett är allt nytt – tak, golv, väggar, belysning.

– Det känns fantastiskt roligt att se alla saker falla på plats och färdigställas efter all planering, väntan och slit och släp. Alla i personalen har gjort och fortsätter att göra ett jättebra arbete för att vi alla är måna om att det ska bli så bra som möjligt för våra besökare. Gör man en stor ombyggnation och renovering av ett bibliotek var 50:e år så händer ju detta bara en gång under vår livstid och det måste bli så bra det kan bli! Säger Ann Dahlman som är enhetschef på biblioteken i Vänersborg.

Under stängningstiden har de haft utökade öppettider på filialbiblioteket närmast centrum och de har dessutom haft öppet en mindre biblioteksservice i kommunhuset för invånarna.

– Det har varit en lång väg att bara få ett slutgiltigt beslut att bygga om biblioteket på nuvarande plats. Många förslag kring alternativa platser och varianter har funnits genom åren. När det väl hände något så hände det plötsligt och vi flyttade ut hela biblioteket med kort varsel förra sommaren. Vi kunde däremot undersöka i god tid vad det är invånarna önskar av ett nytt bibliotek, både vad gäller inredning och utbud av media, evenemang, med mera. På så sätt har vi försökt att tillgodose så många behov som möjligt, säger Dahlman.

Vänersborgs bibliotek flyttade in i nuvarande lokaler 1972 och det har bara gjorts en något större ombyggnation i slutet av 90-talet innan den ombyggnation som skett nu. Det var med andra ord på tiden att både fräscha upp lokalerna och anpassa dem efter dagens alla behov av bibliotek, det vill säga både som en plats för läsro, kreativt skapande och som mötesplats för mindre och större evenemang av olika slag. Även tillgängligheten i lokalerna har förbättrats på diverse sätt, berättar Dahlman.

– Som tur är har vi tack vare statliga bidrag (Stärkta bibliotek via Statens Kulturråd) fått chans att arbeta både med en biblioteksinspiratör och en inredningsarkitekt under förberedelsearbetet. Det har underlättat planeringen och arbetet väldigt mycket och gjort att resultatet blivit genomtänkt, modernt, nytänkande, tryggt och mysigt på samma gång, säger Dahlman.

Biblioteket har fått en ny entré som är mer lättillgänglig för besökare. Det finns en balkong i vinkel över entrén där man kan sitta och ta en kopp kaffe och läsa i lugn och ro. De kommer att ha fyra bokningsbara studierum som rymmer cirka sex personer per rum samt ett stort delbart auditorium för drygt 100 personer i sittande publik. Auditoriet med kökspentry kan även lånas eller hyras kvällstid av olika föreningar och likande även då biblioteket är stängt eftersom det finns en separat entré. Det kommer även att finnas en bokbar där man kan sitta.

– Vi kommer även att via ungdomsverksamheten Timjan erbjuda rymliga kreativa ytor för diverse skapande och utlåning av praktiska redskap som till exempel verktyg och symaskiner. Det finns nu gott om sittplatser för olika ändamål runt om i bibliotekets tre och ett halvt plan. Bokhyllorna är nya och i stort sett är alla övriga möbler nya eller nyrenoverade. Det ska särskilt bli spännande att se alla de specialsnickerier som vi beställt och som designats av vår inredningsarkitekt Ulf Linder från Studio Linder. Det är bland annat bokbaren, boktrågen till barnavdelningen samt sittmöbler för olika åldrar, säger Dahlman.

Kommer besökarna att känna igen sig?
– Den större trappan mitt i biblioteket som går mellan alla våningar är kvar, dock är den renoverad. Den gamla entrén finns också kvar men kommer bara att användas vissa kvällar. Vissa delar i nedre plan kan man också känna igen fast nu har vi främst skapande litteratur för vuxna där. För övrigt är det den trevliga personalen som besökarna kan känna igen, även med några nya tillskott! svarar Dahlman.

Vad har reaktionerna varit?
– Under stängningstiden har många invånare saknat att ha ett större bibliotek i centrum så vi vet att både besökare och personal ser väldigt mycket fram emot öppnandet! De få personer som varit och tjuvtittat hittills på biblioteket tycker att det har blivit jättefint, men då ska de se det när allt är färdigt och på plats! Vi hoppas att alla kommer att tycka att det är ett härligt bibliotek där alla kan hitta sin favoritplats, berättar Dahlman.

Vad är du mest stolt över?
– Att vi får ett unikt bibliotek vad gäller många specialtillverkade möbler och att vi försökt att få in lokala inslag på olika sätt. Till exempel har vi döpt studierummen efter lokal natur och textilier kommer att finnas som har motiv av havre, vilket är en gammal historisk exportvara i Vänersborg. Alla kontrastmarkeringar på glaspartierna i lokalerna är hämtade från kommunens nya grafiska profil. Vi har blandat gammalt och nytt vad gäller Vänersborg med andra ord. Sådant hoppas vi att både inbitna vänersborgare och turister ska uppskatta, svarar Dahlman.