Utbildningsminister Anna Ekström kommer att dela ut priset Årets skolbibliotek under föreningens och Nationella Skolbiblioteksgruppens seminarium ”Stärkt språkutveckling med stärkta skolbibliotek” under Bokmässan 2021.

– Jag är hedrad och glad över att få träffa skickliga och erfarna bibliotekarier. För mig är det ett viktigt pris och ett sätt att uppmärksamma de viktiga skolbiblioteken, säger Anna Ekström.

Det är inte första gången Anna Ekström är prisutdelare för Årets skolbibliotek utan tredje och hon ser skolbibliotekarien som en viktig komponent för skolbiblioteken.

– Jag ser stora och viktiga uppgifter för skolbibliotekarien både när det gäller ämnesspråk och skönlitteratur – goda faktakunskaper och lyckan att försjunka i dikter och romaner är två sidor av god läsförståelse.

Vad ser du mest fram emot på årets bokmässa?
– Att röra mig bland folk! En sällsynt lyx efter ett pandemiår bakom skärmen.

Det är ju nordiskt tema – vill du nämna någon favoritförfattare från de andra nordiska länderna?
– Tariei Vesaas, Edith Södergran, Märta Tikkanen, Yahya Hassan – och om jag vill skratta: Arto Paasilinna!

Här kan du läsa mer om föreningens seminarium under bokmässan, öppnas i nytt fönster!

Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet