Under Branschdagarna 2021 kommer skribenten och författaren Isobel Hadley-Kamptz att vara moderator.

– Jag blev tillfrågad om att moderera hela konferensen och är väldigt glad över chansen att få vara med, säger Isobel.

Isobel har givit ut en roman och två essäsamlingar samt varit ordförande för Dataföreningen och kommunikationsansvarig för Digitaliseringskommissionen.

– Just nu skriver jag framförallt på en roman som är en slags omtolkning av Medusa-myten.

I dag skriver hon bland annat för Expressen Kultur, DN och Dalarnas Tidningar och föreläser, framförallt om utmaningar kring digitaliseringen. Hon har också flera gånger tävlat i På spåret, tillsammans med Kalle Lind.

Årets Branschdagarna har temat: Omstart, vad tycker du om det?
– Vi har en mycket märklig tid bakom oss, och jag tror att alla vill komma vidare. Frågan är kanske hur vi ska göra det, vilka lärdomar som ska dras och hur vi ska tänka framåt? Där är konceptet ”Omstart” självklart.

Vad ser du fram emot med att leda konferensen?
– Det är otroligt intressanta ämnen och människor, och en klar fördel med att vara moderator är att man får så mycket möjligheter att ställa egna frågor.

Vad tycker du om ämnena under konferensen?
– Jag är kanske mest entusiastisk inför föreläsningen dag två om vad som gör vissa institutioner, som till exempel bibliotek, riktigt långlivade. Men jag ser även fram emot frågan om biblioteken och totalförsvaret och om bibliotekens finansiering ska bli jättespännande.

Du kommer ju att få moderera live i en studio, hur känns det?
– Vi vet ju alla efter alla dessa zoom-möten att det är svårt att få samma energi när man inte träffar varandra fysiskt. Det blir en utmaning för mig att ändå skapa känslan av att vi faktiskt möts. För samtalen är ju på riktigt även när de sker via nätet eller en plattform.

Vad vill du att deltagarna ska ta med sig efter konferensen?
–Jag hoppas att vi kommer lära oss nya saker, tänka nya tankar och vara bättre rustade för att gå vidare, efter pandemin.

Foto: Severus Tenenbaum