I samband med Förintelsens minnesdag den 27 januari har Forum för levande historia skapat en miniutställning som kommer att uppmärksammas på en mängd bibliotek och skolor runt om i Sverige.

Jag kom ensam – Judiska flyktingbarn i Sverige handlar om de ensamkommande tysk-judiska flyktingbarn som kom till vårt land under slutet av 1930-talet. Totalt räddades ungefär 500 barn till tryggheten i Sverige, men i många fall förlorade de i Förintelsen både sina föräldrar och syskon, som inte fick komma med.

Berättelserna fokuserar på ett antal barn i åldrarna två till sexton år och som kom ensamma till Sverige från olika delar av Tyskland och det införlivade Österrike.

Miniutställningen går att ladda ner som PDF och skriva ut för att kunna visas på skolor och bibliotek. Det ska även gå att kunna lyssna på texterna i den nedladdningsbara PDF:en via en audioguide och spela upp dem i mobilen.

Läs mer om och ladda ner Jag kom ensam – Judiska flyktingbarn i Sverige här

Foto: Kamerareportage/TT. Judiska flyktingbarn anländer till Göteborgs Centralstation 11 mars 1939.