Anna Palm Kåberg är ny medlem i juryn Årets mobila bibliotek. Hon är anställd i Södertälje kommun som bibliotekarie med bokbussansvar.

– Det känns jätteroligt att bli en del av juryn för Årets mobila bibliotek.

Varför valde du att vara med?
– Jag har jobbat mycket med bokbussar de senaste åren och jag tänkte att det här är en intressant fortsättning på det.

Vad betyder det här för dig?
– Jag ser på det som ett uppdrag där jag både kommer kunna bidra och även lära mig nytt.

Vad kommer du att tillföra?
– Jag tar med mig mina erfarenheter om mobila bibliotek, som jag fått genom att ha arbetat på bokbuss i två olika kommuner de senaste sex åren.

Vad är viktigast för dig när du ska utse en vinnare?
– Hur mobila bibliotek arbetar med att nå nya grupper på nya sätt tycker jag är extra intressant.

Vad har du för bakgrund?
– Jag är bibliotekarie och har arbetat på folkbibliotek i 10 år. Jag har varit samordnare för Eskilstunas bokbuss och fått möjlighet att köpa in en ny buss där och utveckla verksamheten efter det. I somras bytte jag jobb och arbetar nu med Södertäljes bokbuss.

Vad jobbar du med idag?
– Jag är anställd i Södertälje kommun som bibliotekarie med bokbussansvar. Det är första gången sedan 90-talet som Södertälje har en bokbuss och vi ska just köra igång med vår första turlista med den nya bussen.

Vilken är din favoritbok?
– Jag läser gärna och mycket, både vuxen- och barnlitteratur. Jag har svårt att välja bara en, men om jag måste så säger jag ”Vem ser Dim?” av Maria Nilsson Thore. Det är en bilderbok som jag använt för sagostunder många gånger och som både har väldigt vackra naturbilder och en fin berättelse om vänskap.

Vad gör du på fritiden?
– På fritiden läser jag gärna en roman på min segelbåt, odlar tomater eller letar efter roliga klänningar i secondhandbutiker. Jag ägnar mig även åt fackliga frågor, genom att vara ledamot i DIK:s förbundsstyrelse.

Foto: Markus Palm Kåberg.