Vi på Svensk biblioteksförening har många fantastiska medlemmar. Den här månaden vill vi uppmärksamma Jockum Porath som är skolbibliotekarie på Ystad gymnasium.

Porath jobbar med läsfrämjande och undervisning i informationssökning och MIK, Medie- och informationskunnighet.

Hur länge har du varit medlem?
– Längre än jag kan komma ihåg, det var säkert när jag studerade i Borås för cirka 10 år sedan. Jag minns i alla fall att jag har läst Biblioteksbladet sedan dess och hållit mig uppdaterad med nyheter från föreningen.

Varför valde du att bli medlem i Svensk biblioteksförening?
– Svenska biblioteksföreningen med Biblioteksbladet är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad kring frågor i biblioteksvärlden och ett sätt att interagera med andra intressenter och verksamma inom biblioteksområdet.

Vad är den viktigaste frågan på ditt jobb just nu?
– Förutom det dagliga arbetet med elever och lärare, så håller jag och min kollega Linnea på att se över skolbibliotekets handlingsplan. Det har varit lite förändringar i verksamheten och vi känner att det behövs lite arbete med hur vi ska fungera i organisationen och stödja verksamheten. Konkret arbetar vi med hur vi kan skapa intresse för läsning genom olika projekt.

Vad gör du på fritiden?
– På fritiden spelar jag gärna bräd- eller rollspel, beger mig på utflykter med min sambo Marie och, som jag misstänker många andra medlemmar, myser med en bok. På senaste tiden har jag försökt mig på kallbad på Ribban i Malmö.