Johanna Lundin har bloggat om litteratur och kultur i ett decennium. Hennes hjärta klappar starkt för kulturen och för samhällsfrågor vilket går igen både i hennes yrkes- och privatliv. Just nu frilansar hon som kulturskribent, moderator och kommunikationsstrateg med uppdrag mestadels inom kultursektorn.

Johanna pratar och tipsar om kultur på en rad olika platser på internet, främst under namnet Sincerely Johanna. Hon är född och uppväxt i hjärtat av Sörmland och är en ”stolt lantis i storstan”.

– Jag är förväntansfull inför prisceremonin. Jag kände sådan ära att bli tillfrågad att leda prisutdelningen att det var givet att svara ja. Det här är så fina och prestigefulla utmärkelser och det ska bli hemskt skoj att få vara med och leda ceremonin när de delas ut till de välförtjänta pristagarna, säger Johanna Lundin.

Hon har följt utmärkelserna under flera år och är speciellt intresserad av priserna som rör barn- och ungdomslitteratur då det har varit ett stort fokus under de tio år som hon har bloggat om litteratur och kultur. Johanna har hållit i flera författarsamtal och det här blir hennes första prisutdelning.

– Jag tänker att min vana att moderera författarsamtal kommer väl tillpass även i detta sammanhang då det är flera författare som är pristagare. Men det ska även bli roligt att få samtala med flera kreativa personer såsom illustratörer och personer som arbetar med bibliotek; en typ av institution i vårt samhälle som jag brinner starkt för, säger hon.

Johanna har alltid haft en nära relation till bibliotek. Som barn tog hennes mamma med henne till det lokala biblioteket för att låna böcker, botanisera och lyssna på högläsning. När hon blev äldre gick hon själv till biblioteket efter skolan för att låna böcker och under universitetstiden blev biblioteket ett andra hem, både det lokala men också det på campus.

– Numera är biblioteket en plats jag besöker både för att låna böcker men även för att lyssna på intressanta samtal och föreläsningar. Det är en demokratisk plats, dit alla är välkomna att förkovra sig och komma in i gemenskap, säger Johanna.

Prisceremonin kommer att hållas den 7 november i Svensk biblioteksförenings lokaler på Oxtorgsgränd 2 i Stockholm.

Vi ser gärna att du anmäler dig till prisceremonin.
OBS! Det här evenemanget är fullbokat och anmälan är stängd!

Foto: Rodrigo Soto