4–6 juli håller LIBER håller sin årliga konferens. Wilhelm Widmark, styrelseledamot i LIBER och överbibliotekarie på SUB, berättar.

Vad ser du mest framemot under konferensen?
– Nätverkandet och interaktionen. Vi har några keynote speakers, men de flesta bidrag är inskickade från bibliotek runtom i världen. Vi har också sedan flera år vad vi kallar Knowledge café där alla samlas för att diskutera aktuella frågor, och det är detta fokus på interaktion som är det viktigaste. Detta är också första konferensen efter att vår strategi blev klar, och det är nu vi ska gå från vision till handling.

Hur har ni tänkt i strategin?
– Vi har arbetat utifrån det som sker i omvärlden som påverkar universitetens forskning. Hur omvärlden kommer att förändras och hur biblioteken kan stötta sina huvudmän i denna förändring, när det gäller till exempel digitalisering. Vi har kommit fram till en vision kring hur forskningslandskapet kommer att se ut 2022, där vi tar upp fem områden som LIBER ska prioritera.

Hur kan biblioteken själva ta de frågorna vidare?
– Strategin är ett väldigt bra stöd när vi på biblioteken jobbar med våra egna strategier. Vi kan titta på den större, som är skapad utifrån de 500 forskningsbibliotek i Europa som är medlemmar, och se var vi kan ”haka i”.

Vilken nytta gör LIBER för sina medlemmar?
– De kan vända sig till oss med frågor, och genom webbplatsen följa vad som händer i omvärlden. Vi sänder också webinarier på olika teman, arrangerade av olika working groups, och ger ut policy-dokument. Det finns också flera möjligheter att delta i olika arbetsgrupper eller EU-projekt.

Du avgår nu som styrelseledamot. Vad tar du med dig?
– Det har varit sex roliga år. Att arbeta i ett internationellt nätverk har gett mig så mycket att ta med hem till Sverige, och samtidigt har jag kunnat föra med mig frågor härifrån till LIBER. Jag har under åren byggt upp ett stort nätverk ute i Europa och vet hur jag kan fortsätta att påverka i framtiden, så jag kommer inte att släppa arbetet med LIBER helt. Nu vill jag gärna se att någon annan från Sverige väljs in i styrelsen, och jag kommer att nominera en person.

Läs LIBERs strategi och mer om organisationen här (öppnas i nytt fönster)

Text: Matilda Andréasson Gurenius

Denna artikel publicerades först på Svensk biblioteksförenings medlemssidor i Biblioteksbladet nr 5 2018. Läs hela numret som e-tidning här (pdf, nytt fönster).