LIBER:s 47:e årliga konferens hölls i år i Lille, Frankrike. Temat för konferensen var ”Research Libraries as an Open Science Hub: from Strategy to Action”.

Under den officiella öppningsceremonin hölls ett tal av Frankrikes minister för högre utbildning, forskning och innovation, Frédérique Vidal. Hon berättade om de prioritering och åtgärder som Frankrike kommer att göra för att nå sina mål om öppen vetenskap.

Precis som konferensens tema antyder så vill nu LIBER gå från strategi till handling, och under konferensen presenterades en Open Science Roadmap, som beskriver hur denna väg ska gå till och vilja områden man kommer att fokusera på. Under konferensens diskussionsfora, så kallade Knowledge Cafés, hade konferensdeltagarna möjlighet att komma med synpunkter och idéer kring LIBER:s väg framåt.

Konferensen har ett ganska traditionellt upplägg med key-notes, workshops och seminarier kopplat till konferensens tema. Bibliotekarier från Sverige bidrog till seminariepresentation, bland annat från Uppsala och Stockholms universitetsbibliotek. Malmö universitetsbibliotek bidrog även till posterutställningen.

Under årsmötet avtackades Wilhelm Widmark från Stockholms universitetsbibliotek som nu har suttit tre perioder i styrelsen. Men Sverige blir inte utan representation, Lars Burman från Uppsala universitetsbibliotek valdes in som ny ledamot i styrelsen. En ny ordförande valdes också: Jeanette Frey från Bibliothèque Cantonale et Universitaire (BCU) Lausanne, Schweiz. Jeanette Frey var tidigare vice ordförande i organisationen.

Nästa års konferens äger rum i Dublin den 26-28 juni.

Här är en presentation av LIBER:s Open Science Roadmap (öppnas i nytt fönster)

Här kan du läsa inledningstalet av Frankrikes minister för högre utbildning, forskning och innovation samt Frankrikes nylanserade plan för öppen vetenskap (öppnas i nytt fönster)

Intervju med Wilhelm Widmark om LIBER, sidan 46 i Biblioteksbladet (öppnas i nytt fönster)