Vi säger grattis till vår medlem Lynn Alpberg som har tilldelats Läsguldet 2022.

– Det känns nästan overkligt. Jag är så glad och hedrad, säger Alpberg.

Det var en enig jury som beslutade att Lynn Alpberg skulle tilldelas årets pris. Priset ska gå till personer, organisationer eller institutioner som på ett kreativt, inspirerande och inkluderande sätt skapar möjlighet för personer med syn- eller läshinder att läsa på sina villkor. Lynn Alpberg har jobbat i snart 15 år inom Stockholms stadsbibliotek. Hennes fokus är och har varit barn och ungdomar samt tillgänglighet på biblioteket för alla. Hon jobbar på Södermalmsenheten på Hornstulls bibliotek.

Vad betyder det här priset för dig?
– Det betyder otroligt mycket. Det är ett kvitto på att vi är på rätt väg och ger mig kraft och glädje i det fortsatta arbetet

Du har fått priset för ditt inspirerande arbete för personer med funktionshinder, kan du berätta lite kort om ditt arbete?
– Jag jobbar med personer med funktionsnedsättning i alla åldrar. Det innebär olika slags arbete för det är en mycket heterogen grupp. Det viktiga är inte funktionsnedsättningen utan personen som finns framför en. Att hitta vad just den personen behöver för att känna sig trygg, hitta och förstå biblioteket och hitta fram till sitt sätt att läsa. Jag vill också att besökarnas egna berättelser, bilder och skapande uttryck ska ta plats på biblioteket i det offentliga rummet. Det är så viktigt ur så många aspekter, men framförallt en demokratisk sådan. Vi lever i en värld där det fortfarande existerar funkofobi. Vi behöver möta varandra för att förstå att vi innerst inne är likadana. Jag vill att biblioteket ska vara den mötesplatsen.

Hur påverkar priset ditt fortsatta arbete?
– Eftersom jag också fick en summa pengar innebär det en viss frihet att göra saker som kostar. Det är annars svårt, för trots att personer med funktionsnedsättning är en prioriterad grupp enligt Bibliotekslagen så finns där sällan extra resurser för att jobba med målgruppen.