Johan Jägstrand studerar masterprogrammet i ABM, inriktning biblioteks- och informationsvetenskap, i Uppsala och är snart färdig med det första året av två. Han blev medlem i Svensk biblioteksförening i våras och vi har ställt några frågor till honom.

Varför studerar du till bibliotekarie?

Jag har alltid läst mycket, och besökt bibliotek frekvent sedan åtminstone de senare tonåren. Med tiden har jag utvecklat en passion för bibliotek, och en dag slog mig tanken att jag kanske borde göra något av den passionen. När tanken väl rotat sig var vägen hit inte rak, men den var inte heller särskilt lång.

Hur har det gått att studera på distans?

Det har gått bra. Jag har läst fristående kurser på distans förut, så formen är inte helt obekant för mig. Däremot är det alltid en process att arbeta med nya plattformar. Den mest intressanta biten tycker jag är hur jag påverkas av distansstudier jämfört med campus-studier eller arbete.

Om du fick välja vilket bibliotek som helst, var skulle du helst arbeta?

Oj. Jag är en sucker för Kulturbiblioteket i Stockholm, men jag har heller inget emot att testa mig fram i verksamheten. Min tanke är att låta nyfikenheten styra.

Vad gör du på fritiden?

Jag läser fortfarande mycket. På senare år har mitt filosofiintresse blivit allt värre, och jag spelar gärna brädspel när jag får tid över. Utöver det gillar jag att sitta och stirra i naturen.

Foto: privat.