Lynn Alpberg, bibliotekarie på Stockholms stadsbibliotek, är ny kontaktperson för Expertnätverket för bibliotek som har Äppelhyllor.

Hur känns det att bli kontaktperson för Expertnätverket för bibliotek som har Äppelhyllor?
– Det känns roligt och lärorikt.

Hur kommer det sig att du vill vara med i nätverket?
– När jag började att arbeta med Äppelhyllan och tillgänglighet på bibliotek år 2010 så kände jag mig ensam och visste inte så mycket. Nätverket har givit mig så mycket kunskap, glädje, kontakter och vänskap. Att delta aktivt i styrgruppen är mitt sätt att ge tillbaka i form av engagemang.

Vad vill du bidra med?
– Jag ser det som min roll och uppgift att tillsammans med de kompetenta kollegorna i styrgruppen fortsätta möjliggöra för Svensk biblioteksförenings medlemmar som jobbar med Äppelhylleverksamhet och tillgänglighet på bibliotek att få träffas, utbyta erfarenheter och kompetensutvecklas tillsammans på ett lustfyllt sätt. Nätverket har en fin tradition av att ordna inspirerande nätverksträffar och det behöver vi förvalta.

Läs även vår intervju med Lynn Alpberg i samband med att hon tilldelades Läsguldet 2022, länk öppnas i nytt fönster!