Nils Holgersson-plaketten för bästa barn- eller ungdomsbok går 2019 till Helena Hedlund för boken Det fina med Kerstin.

Juryns motivering:
Det fina med Kerstin av Helena Hedlund är en varm skildring av en sjuårings tillvaro. Det välskrivna porträttet innehåller vardagsspännande episoder där det poetiska språket, med doft av fuktiga björkar och våt asfalt, bär berättelsen framåt. Kerstins älskade samling av guldglittrande saker står i fokus och blir en sinnebild för hennes positiva självkänsla. Karaktärerna Kerstin och Gunnar är begåvade med hög känslomässig intelligens, vilket skildras på ett livsbejakande och fantasifullt vis. Hur barn på landsbygden lever sitt vardagsliv är centralt i berättelsen. Barndomens lekar och fantasi får ta plats, här med blinkningar till såväl Bullerbyn som till tvillingsjälen Pippi. Påtvingad vänskap samt att leva i gränslandet mellan sanning och lögn är dilemman som är finstämt beskrivna.  En träffsäker bok om barns tankevärld i början av skolåldern.

Grattis! Hur känns det?
– Det känns otroligt roligt och ärofyllt, jag är jublande glad! När jag läste listan över vilka författare som har fått priset genom tiderna så började jag nästan gråta av stolthet! Det känns jättestort!

Vem är Kerstin?
– Kerstin är ett barn som tänker väldigt mycket. Hon tänker långt, i många steg, och tar ibland onödigt mycket ansvar för vad andra ska tänka och tycka. Ganska ofta krånglar det till sig för henne och ännu oftare blir ingenting alls sagt. Kerstin är känslig och gråter en del, hon leker hellre ensam än med någon som hon har tråkigt tillsammans med, och ibland rymmer hon iväg från situationer som blir ohållbara. Hon gör inte alltid rätt val, ganska ofta blir det fel, men hon har en livlig fantasi som gör att tillvaron stundtals blir magisk. Kerstin har drag av mig själv som barn, men hon har även en hel del likheter med mina tre söner.

Var fick du inspiration till boken?
– När jag började skriva boken 2014 så hade jag och familjen precis flyttat ut på landet efter många år i stan. Att plötsligt få en relation till en liten by, liknande den byn jag själv växte upp i, väckte många minnen, både positiva och negativa. Det begränsade umgänget, kompisar som man kanske inte riktigt ville vara med, skvaller och ryktesspridning – men också friheten, leken, att kunna dra runt på egna äventyr och låta fantasin få spinna fritt. Så jag började där – i miljön, bland leriga åkrar, mörker och grusvägar. Och jag började med Kerstin. Men vad som skulle hända hade jag ingen aning om till en början. Jag har alltid fascinerats av krångliga situationer som vi människor själva försätter oss i. Hur små vardagliga saker kan bli ohanterligt stora genom ett ynka litet felval, och hur komiskt det ofta blir att berätta om det i efterhand när skammen har lagt sig. Och som barn möter du dessa kniviga situationer – som ibland kräver rätt sorts lögner – för första gången. Att titta på mina egna barn och deras kompisar och se hur de hanterar livet är min allra största inspiration.

Hur kommer priset att påverka ditt arbete framöver?
– Jag är jätteglad över den uppmärksamhet som mina två första böcker om Kerstin har fått. När en bok får ett pris så får fler människor upp ögonen för den och det är ju det som är målet med skrivandet – att bli läst! Just nu arbetar jag med den tredje och fjärde boken om Kerstin som båda utkommer under 2020. Att veta att det finns barn (och vuxna!) runt om i landet som längtar och väntar och undrar hur det ska gå gör att det är väldigt roligt och tacksamt att skriva. Vad jag ska skriva efter Kerstin-serien vet jag inte riktigt i dagsläget, men priset gör att jag försiktigt vågar tro på en framtid som författare.

Plakettjury
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping
Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad
Ann-Sofie Falck, bibliotekarie Myndigheten för tillgängliga medier
Staffan Engstrand, Norrtälje bibliotek
Cissi Rosengren, Malmö stadsbibliotek
Catharina Sanjay Ohlsson, Furulundsskolan Halmstad

Vi ser gärna att du anmäler dig till prisceremonin.
OBS! Det här evenemanget är fullbokat och anmälan är stängd!

Foto: Kicki Nilsson