Nils Holgersson-plaketten 2020 för bästa barn- eller ungdomsbok tilldelas Johan Ehn för boken Hästpojkarna.

Johan Ehn föddes i Saltsjö-Boo 1967 och är skådespelare och dramatiker. Han debuterade som författare 2017 med romanen Down under.

Juryns motivering:
”Hästpojkarna är en mångfacetterad utvecklingsroman. Boken beskriver på ett finkänsligt sätt en lågmäld vänskap över generationsgränser. En ung man börjar arbeta inom hemtjänsten, där han möter en äldre man. Den äldre mannens historia kommer långsamt fram i ljuset, och här belyses vår tids historielöshet.  Författaren väcker frågor om vår tids syn på den äldre generationen, vars erfarenheter kan göra att vi alla bättre kan förstå våra liv här och nu.

Romanen flätar samman nutid och historia på ett mästerligt sätt. Parallellt med nutidsberättelsen får vi följa två föräldralösa pojkar som växer upp i 30-talets Östeuropa, där vi genom det rika språket förflyttas till historiska platser och miljöer. En stark röd tråd i texten är kommunikation, såväl mellan människor som med djur.

Hästpojkarna är en viktig bok om HBTQ-rörelsens historia. Den belyser brott som begåtts mot dessa grupper, men lyfter även fram människor som betytt mycket för rörelsens framåtskridande. Hästpojkarna är en stark kärleksroman som påminner om varje människas rätt att bli respekterad, förstådd och erkänd.”

Hur känns det att vara årets vinnare av Nils Holgersson-plaketten?
– Otroligt hedrande. Bibliotek var så viktiga för mig under min uppväxt, att det fanns det rummet att vara i för någon som var mer en boknörd än en fotbollskille.

Vem hoppas du läser boken?
– Hmm … det är jättesvårt för mig att svara på. Jag skrev den för mig själv. Men jag är otroligt glad att den har betytt så mycket för många som läser den, och att det är alla sorters människor.

Juryn skriver i sin motivering att ”Hästpojkarna är en viktig bok om HBTQ-rörelsens historia”. Tänker du själv på din bok på det sättet?
– Jag skrev den ju inte för att undervisa, snarare drevs jag av ett eget intresse. Jag lärde mig så väldigt mycket av mina hästpojkar och de resor de tog med mig på. Det kan vara lockande att tro att när vi vunnit en kamp eller lyckats få igenom en lagändring så är vi liksom “klara”. Men mänskliga rättigheter är ingen självklarhet. Det blir skrämmande tydligt när man ser till exempel hur långt queerrörelsen hade kommit i Berlin innan nazismens genombrott – och att det ändå gick som det gick sedan.

Det är nu tre år sedan du gav ut din debutroman. Har du nu ”blivit författare”?
– Ja, det blir en allt större del av min identitet. Jag skriver på min tredje roman nu, en vuxenroman, och håller också på med ett barnboksprojekt, så jag börjar väl känna att det kanske inte bara varit lyckträffar hittills.

Du är skådespelare också och arbetar heltid inom teatern. Tror du att det påverkar ditt sätt att tänka på berättelserna du skriver?
– När man berättar på teatern är man ett stort kollektiv. Man har skådespelare som gestaltar, man har kostymörer som klär på karaktärerna, scenografer som bygger miljön och så vidare. Som författare får man göra allt jobb själv, och det tycker jag är väldigt kul. Det är en egokick i det, att man sitter där som en Gud över sin värld. Men det är tvåeggat; nu får jag bestämma allt, men samtidigt har jag allt ansvar. En karaktär i en roman kan inte ens dricka ett glas vatten utan att jag skriver det.

Med din skådespelarbakgrund, ser du dina bokmanus framför dig på ett visuellt vis?
– Ja, det stämmer nog, jag omger mig med skisser och inspirationsbilder och ritar kartor och sådär. Jag skriver också ganska korta kapitel, och börjar ofta mitt i ett samtal, nästan som att man klipper mellan olika scener. Jag får höra ibland att ”det känns som att läsa en film”, vilket jag tycker är positivt.

Jury:
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping, ordförande
Staffan Engstrand, Norrtälje bibliotek
Cissi Rosengren, Bellevuegårdsbiblioteket i Malmö
Catharina Sanjay Ohlsson, Furulundsskolan Halmstad
Anne-Marie Körling, lärare, författare, Sveriges läsambassadör 2015–2017
Ewa Wahlström, universitetslektor Högskolan i Borås

Prisceremonin kommer att sändas digitalt den 12 november. Mer information kommer under hösten.

Foto: Ola Kjelbye
Omslag: Lilla piratförlaget