Nils Holgersson-plaketten för bästa barn- eller ungdomsbok går 2018 till Lisa Lundmark för boken Haj-Jenny.

Juryns motivering:
”I Haj-Jenny av Lisa Lundmark möter läsaren det tysta barnet som helst sitter längst bak i klassrummet. Att hon inte vill prata eller svara på frågor är mest ett problem för andra. Jenny är en iakttagare och en lyssnare. Ganska mycket lik en haj – tycker hon själv – men det är det få som begriper. Jennys vardag och liv i skolan består mest av att rita, läsa och försöka pigga upp sin ledsne morfar. Bakom det tysta finns en fantasifull och initiativrik nioåring som ser med klara ögon på omvärlden och lyckas ge morfar livslusten tillbaka. Jämförelsen med en haj går som en röd tråd genom berättelsen. Finstämt och varmt humoristiskt synliggörs de tysta barnen i ett inkännande porträtt av en helt vanlig flicka som kräver att få vara sig själv.”

Grattis till priset! Hur känns det?
– Det känns stort och jättekul. Det betyder mycket både att bli nominerad och att få själva priset. Jag vill ju att Haj-Jenny blir läst, och detta kanske gör att hon hittar fram till fler barn. Och det känns kul att få ett pris som bibliotekarier, som kan mycket om barns läsande, varit med och beslutat om.

Var fick du inspiration till boken ifrån?
– Från sådant som jag själv och vänner till mig upplevt som barn.

Varför just en haj?
– Jag ville hitta något kraftfullt, stort och farligt att associera det tysta introverta till, för att bryta upp stereotyper, och då dök hajen upp. Det blev nog just ett havsdjur för att hav/land är lätt att associera till olika sorters utanförskap. Havsdjur som inte hör hemma på land, etc.

Varför valde du att skriva om de tysta barnen?
– Jag tyckte att det behövdes fler böcker där de gestaltas på ett positivt sätt och inte behöver ändra på sig. Det finns såklart redan fina böcker om tysta barn men inte så där jättemånga. Det är viktigt med identifikation och att som liten ha något att spegla sig mot. Det vill jag ju bidra till.

Jury:
Karin Blomquist, juryns ordförande, bibliotekarie Gotland
Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping
Anna Hällgren, läsinspiratör och frilansande bibliotekskonsult, Lövånger
Ann-Sofie Falck, bibliotekarie Myndigheten för tillgängliga medier

Prisceremonin hölls i Galleri Celsing på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm torsdag 18 oktober.

Foto: Sara Mac Key