Det finns god anledning att kritiskt bevaka hur samhällsutvecklingen påverkar bibliotekens verksamhet. I den frågan är driftsformen en del, men inte en enskilt avgörande del. Det är en av slutsatserna i föreningens nya rapport kring folkbibliotek på entreprenad.

Vid föreningens årsmöte 2019 togs beslutet att göra en grundlig undersökning av folkbibliotek med alternativa driftsformer. Grunden till beslutet var en medlemsmotion, som pekade på att mycket har förändrats kring frågan sedan föreningens senaste uppföljning 2011. Uppdraget att ta fram en sådan rapport gick till Tankesmedjan Balans, som nu har levererat sin rapport.

Ställ dina frågor i vår livesändning

Idag klockan 11.00 samtalar generalsekreterare Karin Linder med en av rapportförfattarna, Åsa Plesner, i en livesändning som du kan följa via Facebook:

Till livesändningen (nytt fönster)

Läs rapporten Folkbibliotek på entreprenad