Read Hour är ett finskt initiativ som startades av Barn- och ungdomsstiftelsen år 2019 med en stor läskunnighetskampanj och kulminerade på FN:s läskunnighetsdag den 8 september med en timme gemensam läsning kl. 19.00 lokal tid.

Det här är ett initiativ som nu sprids till andra länder. I Sverige är det den ideella föreningen Läsrörelsen som står bakom satsningen.

– Under de drygt 20 år som vi funnits – alltsedan starten på Bokmässan år 2000 med mottot ”Ge dina barn ett språk” – har vi hållit i stora läsfrämjande satsningar, ofta över hela landet. Det var även vi som lanserade Läslovet 2015, som regeringen anslöt sig till hösten 2016. Enbart i Läslovet finns ett nätverk med drygt 80 parter som spänner över hela samhället. Parter som kommer att vara delaktiga i arbetet. Vi genomför Read Hour med stöd av Lärarstiftelsen, Svenska Akademien och ett stort företag som vi ligger i slutförhandlingar med, säger Elisabeth Reslegård som är ordförande och projektledare för Läsrörelsen.

Just nu håller de på att utformar en separat hemsida för Read Hour i Sverige, detta för att direkt kunna både inhämta och lämna information om allt som händer innan och under Read Hour den 8 september.

– Vi uppmanar också alla att lägga upp bilder och inlägg på sociala medier med hashtaggen #ReadHourSverige och gärna även #ReadHour så syns det i alla länder. Vår strävan är att hundratals Läsande förebilder – i alla åldrar och med olika bakgrund – ska ansluta sig till satsningen Read Hour, och därigenom stärka läsningen i Sverige. Det kommer att uppmärksammas på hemsidan, i sociala medier och helsidesannonser från augusti, säger Reslegård.

Det yttersta målet med kampanjen är att öka medvetenheten om vikten av och lusten till läsningen – oavsett om det är med ögon, öron eller fingrar.

– Bredden av aktiva samarbetspartners blir unik med alla som ingår i Nätverket LÄSLOV: fackliga organisationer för lärare och skolledare, elevorganisationer, bibliotek, bokförlag, idrottsföreningar, kulturinstitutioner, och företag som Egmont, Pressbyrån, McDonald’s och Storytel. Till det tillkommer även Moomin Characters och agenturen R & B Licensing, och inte minst de tre stödjande parterna; Lärarstiftelsen, Svenska Akademien och ett stort företag som vi förhandlar med.