Under Bokmässans första dag presenterade föreningen sin nya rapport – Läsning på gång!

Ingela Hofsten, som också har skrivit rapporten ledde ett samtal med Jenny Lindberg, universitetslektor på Högskolan i Borås, Liselott Drejstam, skolbibliotekarie på Arenaskolan i Linköping, och Maria Ehde Andersson, utvecklare på Regionbibliotek Halland.

– Det är underbart och utmanande att jobba med läsfrämjande. Men det är också otroligt kul att hitta metoder för att få folk att läsa, säger Maria Ehde Andersson.

Liselott Drejstam håller med men säger också att det är kämpigt.

– Jag jobbar på en högstadieskola med sportprofilselever där läsningen inte är högt upp på agendan men det kan vara en morot att få dem att läsa också, säger Liselott Drejstam.

Samtalet hade utgångspunkt i Svensk biblioteksförenings nya rapport men tog även upp aktuella frågor om läsning i forskning och bibliotekspraktik.

Till rapporten